عفونت دندان و آنتی بیوتیک

هرچند ممکن است دندان ها از بیرون سفت و محکم باشند، اما قسمت داخلی آنها از پالپ تشکیل شده است که مملو از عروق خونی، بافت های همبند و اعصاب است. در صورتی که در دندان حفره ایجاد شود، مشکلات مربوط به سلامت دهان مانند بیماری لثه بروز پیدا کند، دندان ترک بردارد یا شکسته شود، این ساختار داخلی می تواند حساس و دردناک شود.

گاهی اوقات این مسئله می تواند منجر به بروز عفونت دندان شود. عفونت دندان نتیجه ورود و نفوذ باکتری به داخل ریشه دندان است. این باکتری ها معمولاً منجر به تشکیل چرکی می شوند که به صورت خود به خود از بین نخواهد رفت. این شرایط تحت عنوان آبسه یا آبسه پری آپیکال شناخته می شوند. در صورتی که این مشکل درمان نشود، عفونت دندان می تواند جدی شود و به فک و دیگر قسمت های بدن مانند گردن یا سر نیز منتقل شود.

علائم عفونت دندان

برخی علائم عفونت دندان عبارتند از:

• حساسیت به سرما و گرما حین خوردن غذا یا نوشیدن مایعات
  • درد و حساسیت حین جویدن غذا یا گاز زدن خوراکی ها
  • تورم در برخی قسمت های صورت
  • احساس درد ضربان دار در ناحیه عفونت، فک، گردن یا گوش
  • تورم غدد لنفاوی نزدیک فک و گردن
  • داشتن حس مزه بد داخل دهان
  • قرمزی و درد و تورم لثه ها

آیا آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت دندان استفاده می شوند؟

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراحل قرار گرفتن روکش روی دندان

بله. بسته به شدت عفونت دندان شما، ممکن است دندانپزشک از شما بخواهد آنتی بیوتیک مصرف کنید. با این کار می توانید مطمئن شوید که عفونت به دیگر دندان ها یا دیگر قسمت های بدن منتشر نخواهد شد. در صورتی که عفونت دندان شما آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد، ممکن است نیاز باشد به مدت ۷ تا ۱۰ روز و بسته به نوع آنتی بیوتیک، احتمالاً ۲ تا ۴ مرتبه در روز یک دوز آنها را مصرف کنید.

دندانپزشک یا پزشک داروخانه دستورالعمل های لازم برای مصرف آنتی بیوتیک ها را در اختیار شما قرار خواهند داد. حتماً یک دوره کامل آنتی بیوتیک های تجویزی خود را مصرف نمایید، حتی اگر به ظاهر چنین به نظر برسد که علائم عفونت دندان از بین رفته اند. در صورتی که دوره درمان با آنتی بیوتیک را تکمیل نکنید، این امکان وجود دارد که برخی باکتری ها زنده بمانند و باعث شوند رهایی از شر عفونت دشوارتر باشد.

عفونت دندان و آنتی بیوتیک

چه نوع آنتی بیوتیک هایی برای عفونت های دندان استفاده می شوند؟

عفونت دندان همیشه به آنتی بیوتیک نیاز ندارد. گاهی اوقات دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه قادر هستند به راحتی آبسه دندان را تخلیه کنند یا درمان ریشه (عصب کشی) دندان را انجام دهند. در شرایط حاد نیز ممکن است نیاز باشد دندان عفونی کشیده شود. به طور کلی، آنتی بیوتیک ها در صورتی تجویز می شوند که دندانپزشک متوجه شود عفونت وخیم تر شده است، سیستم ایمنی بدن تضعیف شده است، یا عفونت به جای دیگری از بدن منتقل شده است.

نوع آنتی بیوتیکی که تجویز خواهد شد به باکتری بستگی دارد که منجر به عفونت دندان شده است. در اکثر موارد، آنتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین یا آموکسی سیلین، برای درمان عفونت دندان استفاده می شوند. هر چند آنتی بیوتیک ها عموماً برای درمان عفونت ها تجویز می شوند اما بسیاری افراد به برخی از آنها حساسیت دارند. در صورتی که به پنی سیلین حساسیت دارید، حتماً آن را با دندانپزشک خود مطرح نمایید تا آنتی بیوتیک متفاوتی، مانند اریترومایسین یا کلیندامایسین، برای شما تجویز کند. برای درمان برخی عفونت های باکتریایی، آنتی بیوتیکی به نام مترونیدازول تجویز می شود. در برخی موارد، آنتی بیوتیک دومی تجویز می شود تا با بیش از یک نوع باکتری مبارزه نماید . معمولاً مترونیدازول در کنار پنی سیلین تجویز می شود تا حیطه وسیع تری از گونه های باکتری ها را پوشش دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا دندان های من تیز و خون آشامی هستند؟ چه باید بکنم؟
عفونت دندان و آنتی بیوتیک

آیا می توان از داروهایی استفاده کرد که نیاز به نسخه پزشک ندارند؟

اگر دندان شما عفونی شده است حتماً باید به دندانپزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است دندان عفونی به مغز نزدیک باشد و عفونت آن بتواند خیلی سریع به مناطق و بخش های نزدیک خود منتشر شود. بدون تجویز پزشک نمی توان از آنتی بیوتیک ها استفاده کرد، اما یک سری اقدامات هستند که تا زمانی که بتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید، با انجام آنها در منزل می توانید درد دندان خود را کاهش دهید، از جمله:

• مسکن هایی مصرف کنید که بدون نسخه پزشک می توان آنها را از داروخانه تهیه نمود، مانند ایبوپروفن یا استامینوفن.
  • داخل دهان را به آرامی با محلول آب و نمک شستشو دهید.
  • در صورت امکان، از خوردن غذاهای داغ یا سرد خودداری نمایید.
  • سعی کنید با دندان های سمت مخالف فک غذا را بجوید.

پیشگیری از عفونت دندان

عادات خوب دهانی می توانند سلامت دهان و دندان ها را تضمین کنند:

• دو مرتبه در طول روز، و هر بار حداقل به مدت دو دقیقه، با استفاده از خمیر دندان فلورایده مسواک بزنید.
  • پس از مسواک زدن، از شستشوی فوری دهان با دهانشویه یا آب خودداری نمایید- این کار می تواند موجب شود خمیر دندان مدت زمان کافی روی دندان ها باقی نماند تا آنطور که باید روی آنها تأثیر بگذارد.
  • حداقل یک مرتبه در طول روز، بین دندان ها و زیر لثه ها را نخ دندان بکشید.
  • مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی قند و نشاسته، مخصوصاً بین دو وعده و درست قبل از رفتن به رختخواب را متوقف نمایید.
  • برای چکاپ، به طور منظم به دندانپزشک مراجعه نمایید.

نکته آخر اینکه …

اگر علائم عفونت دندان را دارید، مثلاً به طور دائم درد ضربان دار، تورم، و حساسیت به دما و فشار دارید، هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه نمایید. در صورتی که دندانپزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کرد، دستورالعمل ها را با دقت پیگیری نمایید و دوره درمان داروی تجویزی خود را به اتمام برسانید. حتی اگر عفونت اندک باشد، در صورتی که درمان نشود، ممکن است خیلی سریع به یک مشکل جدی تبدیل شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکلات شایع ایمپلنت های دندانی