رژیم غذایی پس از جراحی ایمپلنت

رژیم غذایی مغذی یک بخش ضروری ریکاوری یا بهبود سریع است. مهم است که رژیم مواد غذایی نرم و مغذی را حفظ کنید تا به بهبود سریع خود کمک کنید، حس سلامت را در خود حفظ کنید و درد و ناراحتی خود را کاهش دهید.

یک رژیم غذایی متعادل شامل پروتئین، میوه ها، سبزیجات، نشاسته، و چربی های سالم است. پس از جراحی، خواه رژیم غذایی آبکی داشته باشید یا رژیم غذایی نرم، می توانید وعده های غذایی خود را به گونه ای تنظیم کنید که اطمینان حاصل نمایید که مواد مغذی به اندازه کافی دریافت می کنید. پروتئین رژیمی کافی به روند بهبود شما کمک خواهد کرد. بنابراین، پروتئین را به عنوان بخشی از همه وعده های غذایی بخورید، مهم نیست چه خوراکی باشد. به عنوان مثال، به اسموتی ها مقداری پودر پروتئین یا ماست اضافه کنید.

پس از جراحی، رژیم غذایی شما می تواند متفاوت باشد، از غذاهای آبکی گرفته تا پوره، یا غذاهای نرم. وقتی که زخم به تدریج بهبود پیدا می کند، می توانید رژیم غذایی خود را پیش ببرید. وعده های غذایی کوچک در تعداد دفعات بیشتر راحت تر قابل تحمل خواهد بود. غذاهای حاوی گوجه، پیاز، فلفل، یا ادویه ممکن است حساسیت زا باشند. بعلاوه، میوه ها و آبمیوه های اسیدی می توانند منجر به ایجاد احساس سوزش شوند.

 در روز جراحی دهان، ممکن است به خاطر حساسیت و تورم داخل دهان قادر نباشید غذاهای نیمه جامد یا جامد را بجوید، بنابراین هدف دریافت روزانه ۶ تا ۸ فنجان غذاهای آبکی است.

رژیم غذایی آبکی شامل آب میوه ها و سبزیجات، آب، نوشیدنی های فاقد کافئین، مانند چای و قهوه، سوپ های پوره شده نیم گرم ژلاتین، و اسموتی ها است. به هیچ عنوان از نی استفاده نکنید، زیرا عمل مکیدن می تواند فشار شدیدی بوجود بیاورد، لخته خون هایی که به تازگی شکل گرفته اند را جابجا خواهد کرد و بهبود را به تعویق خواهد انداخت. مراقب مقدار قندی که به صورت روزانه به شکل آبکی مصرف می کنید باشید. نوشیدنی های مصرفی خود را با چربی های سالم و پروتئین ها متعادل سازید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت تیتانیوم یا ایمپلنت زیرکونیا؟

وقتی روند بهبود دهان آغاز می شود، می توانید از یک رژیم غذایی نرم شامل غذاهای نرمی لذت ببرید که به راحتی جویده یا بلعیده می شوند. این غذاها می توانند خرد، آسیاب، له، پوره یا خیسانده شوند. سوپ های حاوی سبزیجات یا گوشت نرم را امتحان کنید. بعلاوه، دانه های نرم مانند آرد جوی دو سر، برنج، کته، ریساتو، و پاستای پخته شده قابل تحمل خواهند بود. شما قادر خواهید بود میوه ها و سبزیجاتی که به خوبی پخته شده اند را بدون هیچ خطری میل کنید. میوه ها و سبزیجات عبارتند از تکه های موز کاملاً رسیده، سس سیب و سیب پخته شده (بدون پوست)، سیب زمینی شیرین یا سیب زمینی هندی، اسفناج، و چغندر پخته شده یا آب پز شده، تکه های پخته شده هویچ و سیب زمینی.

پروتئین برای روند بهبود مهم است. هنگام درست کردن اسموتی ها، فراموش نکنید یک نوع پروتئین اضافه کنید. شما می توانید حتی پروتئین را پوره کنید و با آن یک سوپ حاوی پودر پروتئین، ماست، یا پنیر کوتیج درست کنید. غذاهای نرمی که بر پایه پروتئین هستند، شامل توفو، گوشت گاو آهسته پخته شده، چرخ شده، کباب شده، سرخ شده، مرغ، و ماهی نرم مانند ماهی قزل آلا، ماهی سفید، ماهی سالمون، تخم مرغ پخته شده عسلی، در رژیم غذایی نرم پس از جراحی دهان اجازه داده می شوند.

رژیم غذایی ایمپلنت
رژیم غذایی ایمپلنت

 

اگر تحمل مصرف لاکتوز را ندارید، محصولات لبنی مانند شیر، ماست، و پنیر کوتیج استفاده کنید. دقت داشته باشید که، مقدار پروتئین ماست یونانی بیشتر از ماست معمولی است. چربی سالم به غذای خود بیفزایید تا مطمئن شوید وعده غذایی شما متعادل است. نمونه چربی های سالم عبارتند از: آووکادو، روغن زیتون، روغن نارگیل، کره نارگیل، روغن کتان، و ماهی.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع ایمپلنت و اجزاء آن

طی یک هفته نخست پس از جراحی، لطفاً از خوردن این غذاها خودداری کنید: غذاهای پر ادویه، غذاهایی که جویدن آنها دشوار است (استیک، مرغ، گوشت)، ذرت بو داده، چوب شور، چیپس سیب زمینی، نان های سفت، شیرینی ها، بیسکوییت ها، و نوشیدنی های الکلی.

کاری که باید حتماً انجام دهید این است که از قبل برای پس از جراحی غذای آبکی و نرم آماده کنید.

رژیم غذایی ایمپلنت
رژیم غذایی ایمپلنت

مواد غذایی مغذی برای فرایندهای مختلف:

پس از کشیدن دندان عقل

می توانید هر چیز نرمی را با جویدن دور از محل جراحی بخورید.

پس از جراحی های گسترده فک

اگر پس از جراحی دندان های شما با سیم یا رابر بند بسته شده باشند، رژیم غذایی آبکی ضروری خواهد بود تا زمانی که دندان های شما آزاد شوند. علاوه بر رژیم غذایی آبکی توصیه شده، پس بهبود اولیه ای که پس از آن اتفاق می افتد، یک رژیم غذایی متنوع تر مطلوب است. پروتئین های پخته شده غذاهای مورد علاقه شما می توانند به صورت جدا یا با هم مخلوط شوند تا باب مزاق شما باشند. برای درست کردن یک ترکیب درست با محتویات درست می توانید آبمیوه، شیر، آب، یا آبگوشت به عنوان رقیق کننده به آن اضافه کنید. به منظور جلوگیری از بروز مشکلات بهداشتی دهان، برای جدا کردن ذرات و فیبرهای غذا می توانید آن را از صافی عبور دهید.

رژیم غذایی ایمپلنت
رژیم غذایی ایمپلنت

پس از کاشت ایمپلنت های دندانی

پس از کاشت ایمپلنت های دندانی لازم است نوجه زیادی به رژیم غذایی خود داشته باشید تا از دوام طولانی مدت ایمپلنت خود اطمینان حاصل نمایید. ممکن است پزشک شما از شما بخواهد ۵ تا ۷ روز پس از کاشت ایمپلنت های دندانی رژیم غذایی نرم داشته باشید. رژیم غذایی نرم الزاماً به معنای غذای مخلوط شده یا غذای کودک نیست. غذاهایی که پس از این فرایند می توانید بخورید عبارتند از:

محصولات لبنی

محصولات لبنی مانند پنیرهای نرم، ماست، و شیر به خاطر محتویات آنها، پس از جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی گزینه های فوق العاده ای هستند. میوه ها، اسفناج، موز، کلم بروکلی، و چیزهای دیگر را به شیر یا ماست بیفزایید و آنها را با یکدیگر مخلوط کنید تا یک اسموتی کامل و سالم داشته باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکلات شایع ایمپلنت های دندانی

میوه ها و سبزیجات

موز رسیده، ملون، هلو، و گلابی برای خوردن بین وعده های غذایی نرم ایده آل هستند. علاوه بر این، می توانید سس سیب را به رژیم خود اضافه کنید. میوه های نسبتاً سفت تر می توانند درون مخلوط کن ریخته شوند تا خوردن آنها راحت تر شود. سبزیجات می توانند بخار پز شوند تا برای دندان های جدید شما خطری نداشته باشند. از خوردن میوه های هسته یا دانه دار خودداری نمایید. در خوردن میوه های دارای دانه های ریز مانند توت فرنگی و کیوی نیز باید احتیاط شود، زیرا ممکن است بین فاصله های بین دندان ها گیر کنند.

گوشت و ماکیان

ممکن است خوردن گوشت قرمز و گوشت ماکیان پس از کاشت ایمپلنت برای شما دشوار و خطرناک باشد. تخم مرغ ها جایگزینی فوق العاده برای جبران مواد مغذی مورد نیاز بدن شما هستند که می توانید به روش های مختلفی آنها را سرو کنید.

غلات و دانه ها

غلات و آجیل ها گزینه های غذایی نرم خوبی هستند تا نیازهای پروتئین بدن شما را برآورده سازند. آرد جو دو سر و کرم گندم گزینه های خوب دیگر از گروه دانه ها هستند. برای خوشمزه تر کردن آنها می توانید به آنها دارچین، وانیل، یا توت فرنگی یا موز پوره شده اضافه کنید.

از خوردن غذاهای سفت و خشک مانند دانه ها، آبنبات ها، و چوب شور خودداری نمایید. غذاهایی که به دندان می چسبند مانند پاپ کورن و چیپس، غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارند مانند آدامس و سبزیجات خام و میوه های سفت، و غذاهای داغ نیز باید کنار گذاشته شوند. روز نخست بعد از جراحی، از نی اصلاً استفاده نکنید زیرا فشار زیادی به محل جراحی وارد می کند. منطقه جراحی را زبان نزنید. خلال دندان استفاده نکنید.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: