تکنیک آبچوریشن برای درمان ریشه موفق

درمان های ریشه اغلب تحت یک سری روش های مورد استفاده برای پاکسازی عفونت و پوسیدگی داخل پالپ انجام می شوند و هدف درمان های ریشه ایجاد یک مهر و موم محکم است، که کانال های دندان را با مواد پرکننده خنثی پر می کند. مانند هر درمان ریشه اولیه، در درمان اندودانتیکس از تکنیک های زیادی برای ایجاد مهر و موم محکم مورد نیاز برای درمان موفق استفاده می شود. برای بیمارانی که در مورد درمان خود کنجکاو هستند، ما اینجا هستیم تا این تکنیک ها را گسترش دهیم و بینش گسترده تری در مورد نحوه عملکرد اندودانتیکس در داخل سیستم کانال برای دستیابی به درمان بدون درد دندان به شما ارائه دهیم.

آبچوریشن در اندودانتیکس چیست؟

در درمان اندودونتیک، بسیاری از دندانپزشکان در پر کردن دندان مهارت بالایی دارند. آبچوریشن تحت عنوان روشی برای پر کردن و آب بندی یک کانال ریشه تمیز شده، با استفاده از مواد پر کننده کانال ریشه و سیلرها برای تکمیل یک فرایند درمان ریشه توصیف می شود. در حالی که در ظاهر، این تعریف ساده به نظر می رسد، بسیاری از افراد در دندانپزشکی آن را به عنوان یک هنر در حال تکامل در نظر می گیرند که دلیل آن پیچیدگی سیستم درمان ریشه، انتخاب انتخابی مواد، و مهم تر از همه، تکنیک های مورد استفاده برای دسترسی به کانال ریشه و اعمال مواد به داخل دندان است.

هدف نهایی درمان ریشه ایجاد ماندگاری موفق برای کمک به عملکرد طولانی مدت دندان است. با پیشرفت مداوم تکنیک های آبچوریشن، پزشکان باید روش هایی را ابداع کنند که سوابق پزشکی بیمار را در نظر بگیرند و چالش های پیش رو را مدیریت کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، هدف از آبچوریشن موارد زیر است:

  • ایجاد یک مهر و موم محکم سه بعدی در کانال ریشه
  • جلوگیری از رشد باکتری ها و مایعات بدن در داخل کانال ریشه
  • دور نگهداشتن باکتری ها و مایعات بدن از کانال ریشه
  • جلوگیری از میکرونشت باکتریایی
  • جایگزین کردن فضای خالی کانال ریشه با مواد پرکننده، برای جلوگیری از عفونت
آبچوریشن در اندودانتیکس چیست؟
آبچوریشن در اندودانتیکس چیست؟

 

قبل از شروع فرایند پر کردن دندان، اندودانتیکس باید قبل و در حین درمان، دندان را تشخیص دهد و آنالیز کند. در بسیاری از موارد، درمان های ریشه برای باز کردن پالپ، پریودنتال آپیکال، نکروز پالپ و پالپیت غیر قابل برگشت مناسب هستند. شرایط شایع دندانی که بر آندومتر تأثیر می گذارند، مانند تروما، حفره ها، از دست دادن دندان و ترمیم های نامناسب، اغلب قبل از آسیب به پالپ و کانال های ریشه هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تسکین درد بعد از رویش یا کشیدن دندان عقل

به عنوان یک قاعده کلی، اندودنتیست ها برای مشاهده کانال های ریشه و پالپ از نظر آسیب دیدن، گرفتن تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس از دندان آسیب دیده را تجویز می کنند. بسیاری از درمان های ریشه با توجه به نحوه توسعه کانال های ریشه، نقاط دسترسی تحت تأثیر، و بهترین نقطه ورود برای ارائه درمان، در موارد مختلف متفاوت هستند.

چه تکنیک های آبچوریشنی برای درمان های ریشه وجود دارند؟

در بسیاری از موقعیت های پیچیده که دندان عفونی یا آسیب دیده است، این تکنیک های پرکردگی معمولاً برای ارائه شستشوی لازم برای درمان دندان های آسیب دیده مورد استفاده قرار می گیرند:

  • فشرده سازی لترال سرد: فشرده سازی لترال سرد، به عنوان متداول ترین روش آموزش داده شده، از تیغه های چاقوی جراحی، پخش کننده ها و مخروط های گوتاپرکا برای جایگزینی عیوب مربوط به نواحی لترال یا جانبی کانال های ریشه استفاده می کند. سیلرها و گوتاپرکا در این موارد کار می کنند تا هر گونه عفونت باقی مانده را که نمی توان به طور کامل به آن دسترسی پیدا کرد، را دفن کرد. کانال های لترال بین ۲۷ تا ۴۵ درصد از دندان های افراد را تشکیل می دهند که شستشوی آنها را در طول درمان ریشه مشکل می کند و این روش را به روشی بسیار قابل اعتماد تبدیل می کند.
  • فشرده سازی عمودی گرم: اغلب، انشعاب پیچیده کانال های ریشه گاهی اوقات می تواند منجر به کانال هایی شود که رشد عمودی بیشتری دارند، به این معنا که در امتداد داخل دندان ها به سمت بالا و پایین سفت می شوند. فشرده سازی عمودی گرم با استفاده از سیستم های شستشو مانند سالین، مخروط های گوتاپرکا و دستگاه های گرمایشی که به مخروط های گوتاپرکا اجازه می دهد مهر و موم محکم تری را در کانال های ریشه و نواحی پالپ ایجاد کنند، آسیب های وارده به کانال های عمودی را جبران می کند.
  • فشرده سازی لترال گرم: مانند فشرده سازی عمودی گرم است، اما به جای دسترسی به کانال های ریشه از طریق بالای دندان یا شیارهای دندان، در عوض از طریق یک موقعیت جانبی یا لترال به کانال های ریشه دسترسی پیدا می کند. روش های مشابهی با استفاده از سیلرها، اسیدهای شستشو برای حذف باکتری های میکروسکوپی، مخروط های گوتاپرکا و دستگاه های گرمایش گوتاپرکا استفاده می شود.
  • فشرده سازی موج ممتد: این تکنیک معروف است که نسبت به روش های فشرده سازی گرم زمان کمتری می برد. تکنیک فشرده سازی موج پیوسته از پلاگین های حرارتی الکتریکی استفاده می کند که یک موج مداوم گرما را به ناحیه ارائه می دهد و امکان تحرک بیشتر مخروط های گوتاپرکا در داخل کانال های ریشه و تسریع فرآیند بسته بندی را فراهم می کند. از طریق این دستگاه، گوتاپرکا با حرکت مداوم در داخل کانال ها حرکت می کند و به سیلر اجازه می دهد تا به کانال های داخلی دندان بچسبد و در کل مهر و موم محکم تری ایجاد کند.
  • تزریق گوتاپرکا ترموپلاستیک شده: یکی دیگر از سیستم های مدرن اعمال گوتاپرکا است، که در آن از گوتاپرکای ترموپلاستیک شده استفاده می کند، نسخه اصلاح شده گوتاپرکا که مشکل فشرده سازی لترال را برطرف می کند، یا زمانی که گوتاپرکا در کناره های کانال های ریشه جمع می شود و سخت می شود به طور کامل از داخل کانال های ریشه به صورت کامل جریان می یابد.
  • گوتاپرکا بر پایه حامل: برای کانال های ریشه با انحناهایی که همراه با نواحی میانی ریشه و نواحی تاجی یا جلویی وجود دارند. این تکنیک از تکنیک پر کردن استفاده می کند که در آن گوتاپرکا توسط یک دستگاه حامل گرم می شود و قرار داده می شود. این به بهبود فیلتراسیون مایع کانال ها کمک می کند، از نشت آپیکال جلوگیری می کند و به انتهای کانال های ریشه می رسد و باعث می شود به اندازه تکنیک های فشرده سازی لترال مؤثر باشد.
  • تکنیک ترموپلاستیزه شده ترمافیل: که در اواخر دهه ۱۹۸۰ معرفی شد، این امکان را برای اندودنتیست ها فراهم کرد تا به کانال های ریشه منحنی و بلند با گوتاپرکا ترموپلاستیک شده دسترسی داشته باشند. برند Thermal حامل های خود را با شیارهای طولی برای افزایش انعطاف پذیری و دسترسی به این مناطق بدون لکه دار شدن یا ایجاد اصطکاک غیر ضروری در هنگام استفاده از گوتاپرکا ارائه می دهد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  در صورت کنده شدن دندان چه باید کرد؟
چه تکنیک های آبچوریشنی برای درمان های ریشه وجود دارند؟
چه تکنیک های آبچوریشنی برای درمان های ریشه وجود دارند؟
  • گوتاپرکا پلاستیزه شده به صورت شیمیایی: به جای استفاده از حامل ها یا دستگاه های گرمایشی، محلول های شیمیایی مانند کلروفرم، زایلول یا اکالیپتول برای پلاستیزه کردن گوتاپرکا استفاده می شود. این روش برای کانال های ریشه دارای انحنای غیر معمول استفاده می شود و نیاز به دستگاه های گرمایشی برای اعمال و آب بندی کانال های ریشه پس از شستشو را برطرف می کند.
  • آبچوریشن مقطعی SimpliFill: تکنیک آبچوریشن مقطعی توسط SimpleFill که اصولاً برای کانال های ریشه آسیب دیده در امتداد قسمت جلویی یا تاجی استفاده می شود، نیاز به آماده سازی بعدی فضا برای درمان ریشه را برطرف می کند. هدف این تکنیک ایجاد یک مهر و موم آپیکال در امتداد کانال های ریشه است که از نشت گوتاپرکا و فشرده سازی لترال جلوگیری می کند.
  • آبچوریشن مخروطی سفارشی: تکنیک های مخروطی سفارشی برای کانال های ریشه نابالغی کار می کنند که به طور کامل به صورت لترال و عمودی تشکیل نشده اند. بنابراین، این تکنیک از مخروط های گوتاپرکا سفارشی برای تطبیق با آن نابالغی استفاده می کند. این مخروط های سفارشی را می توان برای هر تکنیکی که قبلاً ذکر شد برای درمان موفق تر درمان ریشه اعمال کرد.
  • فشرده سازی ترمومکانیکی مک اسپادن McSpadden : فشرده سازی ترمومکانیکی برای رفع مشکل افزایش دما که اغلب با تکنیک های گوتاپرکای ترموپلاستیک شده یافت می شود کار می کند و در عوض از سرعت های بالاتر چرخش ابزار برای سرعت بخشیدن به روند درمان ریشه و جلوگیری از مشکلات نشت آپیکال گوتاپرکا استفاده می کند. با این حال، این روش همچنین ممکن است باعث افزایش دما شود و بر کیفیت مهر و موم آپیکال مورد نیاز برای تکنیک های موفق درمان ریشه تأثیر بگذارد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تحلیل دندان چیست؟

به طور کلی، تکنیک های ریشه متفاوت هستند، اما همه آنها برای موفقیت درمان های ریشه حیاتی هستند. تکنیک های آبچوریشن باید بسیاری از ملاحظات بالینی دندان بیمار، ترومای فعلی و وسعت آسیب را در نظر بگیرند.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: