ایمپلنت دیجیتال چیست؟

فناوری دیجیتال جنبه های مختلف زندگی هر روزه ما را تحت تأثیر قرار داده است. این بویژه دنیای دندانپزشکی را نیز در بر گرفته است. فناوری پیرامون دندانپزشکی پیوسته در حال تغییر است. دندانپزشک ها اکنون قادرند ابزارهای تشخیصی دیجیتالی را برای کمک به تشخیص و درمان برخی شرایط خاص دهانی استفاده کنند.

دندانپزشکی دیجیتال می تواند تحت عنوان تمام فناوری ها یا ابزارهای دندانی تعریف شود که فعالیت های دستی با فعالیت های دیجیتالی یا تحت کنترل کامپیوتر جایگزین می شوند. در این صورت، در اکثر موارد، سرعت و دقت به روشی قابل پیش بینی تر حاصل می شوند، و خطای انسانی کاهش می یابد.

ابزارهای رادیوگرافی دیجیتالی، قالب گیری های دیجیتالی، فوتوگرافی های دیجیتالی، ساخت دیجیتالی ابزارهای زیبایی و نیز نرم افزارهای طراحی کاشت ایمپلنت های دندانی بیشتر از گذشته توسط دندانپزشک ها و متخصصان دندانی استفاده می شوند.

کاشت دیجیتالی ایمپلنت های دندانی
کاشت دیجیتالی ایمپلنت های دندانی

چرا دندانپزشکی دیجیتالی لازم است؟

دندانپزشکی دیجیتال عموماً برای تشخیص شرایط خاص داخل دهانی استفاده می شود. در مطب های دندانپزشکی، برای کمک به انجام جراحی های دهانی و نیز برای اینکه قبل از انجام هر گونه درمانی بتوانند ساختار استخوان زیرین و محل عبور اعصاب را ببینند، از دندانپزشکی دیجیتال استفاده می شود. با کمک دندانپزشکی دیجیتال، می توانید از شرایط خود، و نیز گزینه های درمانی آتی، بیشتر مطلع شوید. هدف دندانپزشک ها ارائه تجربه ای تمیز و راحت، با استفاده از بهترین فناوری دیجیتالی دندانپزشکی، داخل مطب است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خوردن سدیم زیاد چه تأثیری روی سلامت دندان ها دارد؟

برخی از رایج ترین دلایل برای استفاده از انواع مختلف دندانپزشکی دیجیتالی عبارتند از:

  • تشخیص شرایط خاص
  • طراحی درمان
  • آماده سازی های جراحی دهان
  • اطلاع رسانی به بیماران.

دندانپزشکی دیجیتالی چگونه می تواند در مطب های دندانپزشکی کمک کننده باشد؟

دندانپزشکی دیجیتالی به شکلی باورنکردنی در اقدامات درمانی مفید هستند و هر روز نیز در حال استفاده است. دندانپزشکی دیجیتال برای کاشت ایمپلنت های دندانی، ابزارهای زیبایی، درمان های بیماری لثه، جراحی دهان، و نیز بررسی آناتومی دندان استفاده می شود.

از دندانپزشکی دیجیتالی چه انتظاراتی می توان داشت؟

دندانپزشک به بیمار مشاوره خواهد داد و معاینات لازم را انجام خواهد داد، و از ابزارهای خاص دندانپزشکی دیجیتالی استفاده خواهد کرد که هدف از استفاده آنها کمک به تشخیص و خلق طرح درمان خاص متناسب با نیازهای بیمار است. مأموریت دندانپزشک ها ارائه بهترین مراقبت های پریودنتال است که در دسترس هستند، که به بیمار اجازه می دهند از کاری که برای او انجام می شود، احساس راحتی و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد. دندانپزشک هایی که از فرایندهای مختلف و گزینه های درمانی متفاوت استفاده می کنند، دندانپزشکی دیجیتال از این نظر حیاتی است که به آنها اجازه می دهد کاری که لازم است را انجام دهند تا سلامت دهان را در بهترین وضعیت ممکن قرار دهند.

فواید دندانپزشکی دیجیتال

اکثر ابزارهای دندانپزشکی دیجیتال به دندانپزشک ترمیمی کمک می کنند طول جلسات دندانپزشکی کوتاه شوند، استفاده از مواد دندان کاهش پیدا کند، و دقت نتایج زیبایی دندان ها بالا برود. در کنار این پایه و اساس، دندانپزشکی دیجیتال گسترش پیدا کرد تا انتظارات فرایندهای جراحی را نیز برآورده سازد. امروزه، نرم افزارهای ایمپلنت های دندانی توسط دندانپزشک ها بسیار استفاده می شوند تا موارد پیچیده تر را ساده کنند و سرعت روند درمان موارد ساده و عادی را افزایش دهند. این اصلی ترین دلیل نیست که چرا نرم افزارهای دیجیتالی کاشت ایمپلنت موجب ایجاد انقلاب در دندانپزشکی ایمپلنت ها شده اند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تفاوت تمیز کردن دندان با ایمپلنت
کاشت دیجیتالی ایمپلنت های دندانی
کاشت دیجیتالی ایمپلنت های دندانی

کاربردهای فناوری دیجیتال در کاشت ایمپلنت های دندانی

مهم ترین مزیت برای جراحان و دندانپزشکان زیبایی این است که نرم افزار ایمپلنت ها دارای ویژگی هایی است که وقتی با تصاویر رادیوگرافی یا یک قالب دیجیتالی دندان تطبیق پیدا می کنند، می توان محل نهایی ایمپلنت را دید.

ابتدا، یک تصویر رادیوگرافی سه بعدی (CBCT) از بیمار گرفته می شود، رادیولوژیست می تواند بیماری ها را شناسایی نماید و کاشت ایمپلنت را به طور کامل برای بیمار تشریح کند. تجزیه و تحلیل با هم جراح و دندانپزشک زیبایی برای تعریف تعداد ایمپلنت ها و محل آنها ضروری است.

با استفاده از تصویر دیجیتالی اسکن شده می توان یک قالب دندان دیجیتالی برای بیمار تهیه کرد. سپس می توان این فایل را در نرم افزار ایمپلنت آپلود کرد و آن را با تصویر CBCT بیمار تطبیق داد. در این مرحله، دندانپزشک می تواند بخش های مختلف استخوان ها و نیز دندان هایی که در قالب دندانی نشان داده می شوند، را مشاهده کند.

دندانپزشک زیبایی معمولاً این تصاویر را با افزودن طرح آتی مورد نیاز یا طراحی شده دندان ها برای این بیمار تکمیل می کند. پس از این مراحل، مونیتور کامپیوتر ترکیبی از تصاویر منطبق شده روی یکدیگر را نشان خواهد داد که سناریو بالینی واقعی را نشان می دهد. با ابزارهای نرم افزاری اختصاص داده شده، دندانپزشک ها می توانند ایمپلنت های دندانی را روی تصاویری که رد بالا ذکر شدند، جابجا کنند و آنها را تطبیق دهند.

مزیت بزرگ این نوع فرایند این است که از قبل می توان دانست کجا، چه تعداد، و چگونه قرار است ایمپلنت های دندانی کار گذاشته شوند، چه پیچیدگی های جراحی ممکن است بروز پیدا کنند و نیز راهنمای بصری برای خود فرایند جراحی هستند. پس از این طراحی، دندانپزشک می تواند ابزار فیزیکی بسازد که بتواند محل طراحی شده ایمپلنت را بگیرد و آن را قابل بازسازی کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پس از کشیدن دندان چه مدت باید برای کاشت ایمپلنت های دندانی صبر کرد؟

به لطف دیگر نرم افزارهای دیجیتالی، دندانپزشک می تواند به صورت دیجیتالی یک “راهنمای دیجیتالی” برای کار گذاری ایمپلنت بکشد و به لطف ماشین آلات خاصی که به نرم افزار طراحی متصل هستند بسازد.

دستگاه نهایی به صورت دقیق محل ایمپلنتی را بازسازی خواهد کرد که به تازگی طراحی شده است. اکنون اطلاعات می توانند در اختیار جراح گذاشته شوند، که این ابزار را داخل دهان بیمار قرار خواهند داد و جراحی را با استفاده از راهنمای جراحی انجام خواهند داد. بسیاری از مطالعات علمی این اصول و نحوه عملکرد را تأیید می کنند. دقت آن بسیار بالا است و انحراف آن از طرح دیجیتال اولیه بسیار پایین است.

جراحی ایمپلنت به روش هدایت شده یک مفهوم دو لبه است که بیش از پیش توسط اجتماع دندانی به کار گرفته می شوند.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: