کانتور، تراش، یا تغییر شکل مینای دندان

کانتور یا تغییر شکل مینای دندان یکی از گزینه های محافظه کارانه و نه چندان پر هزینه است که به بهبود ظاهر لبخند کمک می کند. آیا شما نیز از نقص های کوچک در دندان های خود رنج می برید که نیاز به زدودن دارند؟ مراجعه به دندانپزشک برای کانتور و تغییر شکل مینای دندان ها می تواند پاسخ شما باشد.

تغییر شکل یا کانتور مینای دندان ها فرایندهای زیبایی هستند که با تغییرات جزئی در دندان ها همراه هستند، اما همین تغییرات کوچک هم می توانند تفاوت های بزرگی ایجاد کنند. نقائص یا مشکلاتی مانند همپوشانی اندک دندان ها روی یکدیگر، اشکال غیر طبیعی دندان ها، لب پر شدگی های کوچک دندان ها، یا نوک تیز و برجستگی زیاد کاسپ های دندان ها، اغلب می تواند با تغییر شکل اندک دندان ها و کانتور دندان ها اصلاح شود.

کانتور یا تغییر شکل مینای دندان چیست؟

تغییر شکل مینای دندان کانتور یا کانتورینگ دندان نامیده می شود، و نوعی تکنیک دندانپزشکی است که مقادیر اندکی از مینای دندان (بیرونی ترین پوشش دندان) را بر می دارد تا شکل، ارتفاع، یا سطح یک یا چند دندان را تغییر دهد. حتی چند میلی متر کاهش مینای دندان از محل درست می تواند واقعاً ظاهر دندان را بهبود ببخشد. این فرایند اغلب با باندینگ دندان ها ترکیب می شود، نوعی درمان زیبایی دندانپزشکی که در آن از مواد کامپوزیت همرنگ دندان ها برای شکل دهی دندان استفاده می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا کلر موجود در آب برای دندان ها مضر است؟
کانتور، تراش، یا تغییر شکل مینای دندان
کانتور، تراش، یا تغییر شکل مینای دندان

کانتور یا تغییر شکل مینای دندان ها چگونه انجام می شود؟

کانتور یا تغییر شکل مینای دندان ها با استفاده از ابزراهای دندانپزشکی و تکنیک های سایش انجام می شوند. ممکن است قبل از تغییر شکل و کانتور مینای دندان ها تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس گرفته می شوند تا اطمینان حاصل شود که دندان های شما سالم هستند. سپس دندانپزشک روی دندان های شما را با یک قلم مخصوص خط کشی خواهد کرد تا قسمت هایی که نیاز به برداشته شدن دارند مشخص شوند. از یک ابزار تراش برای برداشتن هنرمندانه بخش هایی از دندان و به حداقل رساندن نقائص روی سطوح دندان استفاده می شود. نوارهای سمباده مانند نیز ممکن است برای کانتور طرفین دندان ها مورد استفاده قرار بگیرند. در نهایت، دندان ها صیقل داده می شوند و پولیش می شوند.

کانتور، تراش، یا تغییر شکل مینای دندان
کانتور، تراش، یا تغییر شکل مینای دندان

نقاط ضعف و قوت کانتور یا تغییر شکل مینای دندان

گرچه تغییر شکل و کانتور مینای دندان ها رویکردی محافظه کارانه برای تغییر ظاهر دندان ها است، با این حال، باز هم مهم است نقاط ضعف و قوت این فرایندها ارزیابی شوند تا مشخص شود آیا آنها برای شما مناسب هستند یا خیر.

مزایای تغییر شکل و کانتور دندان ها

  • هزینه ها. این روشی کم هزینه برای بهبود ظاهر دندان ها است. بسته به اینکه هر دندان چقدر کار نیاز دارد، ممکن است این فرایندها به طور کلی ۵۰ تا ۳۰۰ دلار برای هر دندان هزینه در برداشته باشند. اگر به واسطه تروما یا حادثه و آسیب نقصی بوجود آمده باشد هم، ممکن است شرکت ارائه دهنده خدمات بیمه شما مقداری از هزینه را تقبل نماید.
  • بدون درد بودن. از آنجا که در کانتور و تغییر شکل مینای دندان ها تنها سطح مینای دندان ها برداشته می شود، عموماً هیچ درد و ناراحتی در طول این فرایند وجود ندارد و هیچ داروی بی حس کننده ای نیاز نیست.
  • سلامت دندان ها را بهبود می بخشد. برداشتن همپوشانی های جزئی و دیگر نقائص، جاهایی که تارتار و پلاک های دندان می توانند انباشته شوند، می تواند خطر پوسیدگی و بیماری لثه را کاهش دهد.
  • جایگزینی ممکن برای بریس ها. در برخی موقعیت ها، تغییر شکل و کانتور مینای دندان ها می تواند جایگزینی برای بریس ها باشد، زیرا این کار باعث می شود دندان ها مقداری صاف تر به نظر برسند و همپوشانی های جزئی حذف شوند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا چسب نگین دندان بی خطر است؟

معایب تغییر شکل و کانتور دندان ها

  • تغییرات جزئی. بر خلاف درمان های دندانپزشکی زیبایی، تغییر شکل و کانتور مینای دندان ها تغییر چندان چشمگیری در ظاهر لبخند ایجاد نخواهد کرد و باعث نخواهد شد دندان ها سفیدتر به نظر برسند. برای اصلاح چشمگیرتر در لبخند، ممکن است لازم باشد از ونیرها استفاده کنید. تغییر شکل و کانتور مینای دندان ها تنها نقائص کوچک را حذف می کند، در حالی که ونیرها همه سطح جلویی دندان ها را پوشش می دهند و به آنها ظاهری کاملاً جدید می بخشند.
  • خطر آسیب به دندان. بسته به اینکه در طول فرایند کانتور و تغییر شکل دندان چقدر از مینای دندان ها برداشته می شود، پس از آن دندان ها می توانند حساس شوند. و اگر مقدار زیادی از مینای دندان برداشته شود، می توانید در خطر شکسته شدن دندان قرار داشته باشید.

آیا کانتور و تغییر شکل مینای دندان ها برای شما مناسب است؟

تراش و کانتور مینای دندان ها برای افرادی خوب هستند که تنها مقداری تغییر و ترمیم اندک ددر دندان های خود نیاز دارند تا ظاهر و احساس دندان های خود را بهبود ببخشند. این درمان برای افرادی ایده آل است که دندان های آنها مقدار اندکی کج یا خیلی نوک تیز هستند، یا یک سمت بیشتر از سمت دیگر برجسته شده است. با این حال، تغییر شکل و کانتور مینای دندان ها برای افرادی مفید نیست که دندان های پوسیده دارند، درمان ریشه (عصب کشی) روی دندان های آنها انجام شده است یا لثه های آنها سالم نیستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا حساسیت به ایمپلنت های تیتانیومی واقعیت دارد؟

گاهی اوقات تغییر شکل و کانتور دندان ها گام نخست به سوی اقدامات گسترده دندانپزشکی زیبایی است. فرایندهایی مانند ونیرهای دندانی، سفید کردن دندان ها، و افزایش طول تاج دندان می توانند چند ماه یا حتی چند سال پس از تغییر شکل و کانتور دندان ها انجام شوند.

اما اگر می خواهید از زمان و هزینه اکثر اقدامات دندانپزشکی زیبایی خود بکاهید، تغییر شکل و کانتور دندان ها تنها راهی برای داشتن لبخندی بهتر است.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: