عادت های غلط دهان و دندان – بخش دوم

 

در مقاله قبل به معرفی یک دسته عادات بد دهانی پرداختیم که آسیب جدی به دندان ها وارد می کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با تعداد دیگری از آنها آشنا کنیم.

عادت های غلط دهان و دندان
عادت های غلط دهان و دندان

نوشیدن زیاد قهوه

شاید قهوه سوختی باشد که برای آغاز روز خود از آن استفاده می کنید اما، کافئین موجود در نوشیدنی صبحگاهی شما می تواند موجب خشک شدن دهان و پوسیدگی دندان های شما شود. کافئین موجب ایجاد لکه روی دندان ها و مانع ترشح بزاق دهان می شود. بزاق دهان اسیدهای موجود در دهان را خنثی می کند و به زدودن ذرات غذا از روی دندان ها کمک می کند. با نوشیدن آب بیشتر در طول روز، با خشکی دهان ناشی از کافئین مبارزه کنید. اگر به قهوه خود شکر اضافه می کنید، ممکن است دندان های شما به خاطر آن با مشکل مواجه شوند. اگر در طول روز چندین مرتبه قهوه می نوشید، احتمال ایجاد حفره روی دندان های شما حتی بیشتر نیز خواهد بود.

اگر باید حتماً قهوه بخورید، این نکات را رعایت کنید:

  • از انواع بدون کافئین آن استفاده کنید که می توانند منجر به خشکی دهان شوند.
  • اگر باید شیرین کننده به آن بیفزایید، از انوع بدون قند آن استفاده کنید تا به دندان های شما آسیب نرسانند.
  • آدامس بدون قند و حاوی زایلیتول بجوید که ثابت شده است خطر پوسیدگی های دندانی را کاهش می دهند و ترشح بزاق را تحریک می کنند.
عادت های غلط دهان و دندان
عادت های غلط دهان و دندان

پُرخوری

اختلال پرخوری شرایطی است که در آن فرد مقدار زیادی غذا می خورد و احساس می کند نمی تواند آن را متوقف کند. فردی که به این اختلال مبتلاست اغلب غذاهای پرکالری را انتخاب می کند و مقدار زیادی نوشیدنی می نوشد، این افراد معمولاً این کار را شب ها انجام می دهند. این رفتار برای سلامت مضر است، و قند آنها به دندان ها آسیب می رساند. پر اشتهایی روانی اختلال مشابهی است که در آن فرد پر خوری می کند اما عمداً استفراق می کند تا بدن خود را از آنچه خورده است پاک کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فلیرآپ در درمان ریشه (عصب کشی) چیست؟

محتویات معده فوق العاده اسیدی و برای دندان ها بسیار مضر هستند. علائم و نشانه های اختلالات پرخوری می توانند شامل افسردگی، افزایش وزن، و احساس شرمندگی به خاطر خارج از کنترل بودن آن باشند. علل اختلالات پرخوری و دیگر اختلالات مانند آن، پیچیده هستند. افرادی که اختلالات خوردن دارند، برای مراقبت از سلامت دندان های خود، می توانند به منظور کنترل رفتار خود از یک پزشک کمک بخواهند. بهبود ممکن است و درمان برای فائق آمدن بر این اختلال در دسترس است.

خوردن میان وعده

خوردن مکرر میان وعده در طول روز به این معنا است که دندان های شما در معرض قند بیشتری هستند. باکتری های موجود در دهان از این قند تغذیه می کنند و اسیدی تولید می کنند که موجب خورده شدن مینای دندان می شود. خوردن مکرر میان وعده نه تنها موجب پوسیدگی دندان ها می شود، بلکه خطر چاقی را نیز افزایش می دهد. برای خوردن میان وعده ها این نکات باید رعایت شوند:

  • اگر بین دو وعده احساس گرسنگی داشتید، در برابر تمایل خود به خوردن میان وعده های چسبناک و نشاسته دار مانند چیپس سیب زمینی و چوب شور مقاومت کنید.
  • از نوشیدن کالری های مایع نیز صرفنظر کنید. نوشیدن مقدار زیادی سودا یا الکل باعث می شود دندان ها در شکر غوطه ور شوند و باکتری ها از آن تغذیه کنند. برای رفع تشنگی، آب بهترین نوشیدنی دوستدار لبخند است.
  • برای کنترل گرسنگی خود از میان وعده های پاک کننده مانند هویچ، سیب، و کرفس استفاده کنید. آنها به زدودن ذرات غذا از روی دندان ها کمک می کنند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پری کرونیت چیست و چه درمان هایی دارد؟
عادت های غلط دهان و دندان
عادت های غلط دهان و دندان

نوشیدن مداوم آبمیوه ها

در یک مطالعه و بررسی مشخص شد که افراد بزرگسال تا میزان زیادی، گاهی اوقات تا ۵۰%، مقدار قند در آبمیوه ها را ناچیز می دانند.  مقدار قند موجود در برخی آبمیوه ها برابر با قند موجود در سودا است. از نظر سلامت دندان ها، مقدار قند زیاد موجود در آبمیوه ها خطر پوسیدگی دندان ها را افزایش می دهد. آب مرکباتی مانند آب پرتقال و لیموناد بسیار اسیدی هستند و موجب خوردگی مینای دندان ها می شوند. بعلاوه، در همین تحقیق مشخص شد نوشیدنی های پر کالری ۲۵% از کالری که افراد در روز مصرف می کنند را برای آنها تأمین می کنند. قند، اسید، و کالری موجود در آبمیوه ها برای بدن و دندان ها مفید نیستند. می توانید سهم روزانه میوه خود را به روش های سالم تری دریافت نمایید:

  • با افزودن تنها یک قطره آبمیوه به یک لیوان آب معدنی، بدون آسیب زدن به دندان های خود می توانید از مزه آبمیوه ها لذت ببرید.
  • آب ساده بنوشید، بدون حتی ذره ای آب لیمو ترش.
  • از کل میوه لذت ببرید که مملو از ویتامین ها، مواد معدنی، و فیبرهایی است که برای بدن مفید هستند.
عادت های غلط دهان و دندان
عادت های غلط دهان و دندان

 

خوردن شیر در طول خواب

هر چند دندان های شیری موقت هستند، اما وجود آنها برای داشتن تغذیه سالم و آماده سازی های لازم برای دندان های دائم در آینده ضروری است. دندان های شیری بیشتر مستعد پوسیدگی هستند. دادن شیشه شیر به کودک قبل از خواب می تواند حتی خطر پوسیدگی های دندانی را افزایش دهد. پوسیدگی می تواند آنقدر زیاد باشد که به آن “پوسیدگی شیشه شیر” گفته می شود. شیر حاوی قند است که باکتری های داخل دهان از آن تغذیه می کنند. باکتری ها اسیدی تولید می کنند که به دندان ها آسیب می رسانند و موجب پوسیدگی دندان ها می شوند. اگر اجازه دهید کودک در طول شب و زمانی که خواب است مدام شیر بخورد، باکتری های داخل  دهان به طور پیوسته به دندان ها آسیب می رسانند. قبل از رفتن کودک به رختخواب، یک شیشه کامل شیر به او بدهید و پس از آن حتماً دندان های او را با یک گاز استریل مرطوب یا مسواک تمیز کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بریج های دندانی و آنچه باید در مورد آنها بدانید!

عادات خوب دهانی را از دوران کودکی به فرزند خود آموزش دهید تا سلامت دهان و دندان های او را تضمین کنید. یک سری کارهای روتین را برای کودک خود انجام دهید که استفاده از شیشه شیر در آن نباشد. یک دوش آب گرم و یک موسیقی آرامبخش ممکن است همه چیزی باشد که کودک شما برای به خواب رفتن نیاز داشته باشد. اگر با این کارها باز هم کودک شما شیشه شیر نیاز دارد، سعی کنید به جای شیر آن را با آب پر کنید.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: