سوالات متداول بعد از کاشت ایمپلنت (بخش اول)

شاید اکنون که جراحی کاشت ایمپلنت شما به پایان رسیده است یا حتی پیش از انجام جراحی سؤالات بسیاری داشته باشید:

  • دوره بهبود چقدر طول می کشد؟
  • آیا هیچ ناراحتی وجود خواهد داشت؟
  • چه نوع غذایی می توانم بخورم؟ چه زمانی می توانم غذا خوردن را شروع کنم؟

خوشبختانه، بسیاری از جراحان پس از جراحی و پیش از ترک مطب نکات لازم و ضروری را به بیماران متذکر می شوند. اما ممکن است جراح فراموش کند تذکرات لازم را بدهد یا اینکه امکان دارد بیمار بسیاری از آنها را فراموش کند. در این مقاله قصد داریم به بیان نکاتی بپردازیم که پس از جراحی کاشت ایمپلنت باید آنها را به خاطر داشته باشید. به خاطر داشته باشید که جراح و بیمار در روند مراقبت از سلامت بیمار یک گروه محسوب می شوند. جراح و پرستاران تمام تلاش خود را کرده اند تا بیمار کمترین میزان ناراحتی را تجربه کند و او را در مسیر به سمت سلامتی هدایت کنند. اما مرحله بعد که همان دوره بهبود است به عهده خود بیمار است. کارهای زیادی هستند که با انجام آنها بیمار اطمینان حاصل خواهد کرد که دوره بهبود تا حد امکان کوتاه و بدون درد خواهد بود. پس به شما پیشنهاد می کنیم برای راحت سپری کردن این دوره کمی زمان بگذارید و این متن را مطالعه کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا پوسیدگی دندان مسری است؟

آیا می توانم تا منزل رانندگی کنم؟

در صورتی که در طول جراحی بیهوش بوده اید، مدتی زمان می برد تا هوشیاری شما به سطح طبیعی بازگردد. ممکن است در پی استفاده از داروی بیهوشی یا بی حس کننده مقداری تاری دید داشته باشید. به این دلایل، توصیه می کنیم تا ۲۴ ساعت نخست پس از جراحی از رانندگی و کار با ماشین آلات پرهیز کنید.

سوالات متداول بعد از کاشت ایمپلنت
سوالات متداول بعد از کاشت ایمپلنت

 

اگر پس از ترک مطب متوجه خونریزی شدم چه باید بکنم؟

پس از کاشت ایمپلنت دندان، مقداری ترشح و خونریزی از محل جراحی کاملاً طبیعی است. این اتفاق ممکن است تا ۴۸- ۷۲ ساعت پس از جراحی رخ دهد. جراح روی محل جراحی شما گاز استریل قرار داده است. لطفاً طی یک ساعت نخست پس از جراحی با دندان های روبرو آن را محکم فشار دهید تا به توقف خونریزی کمک کنید. لطفاً به خاطر داشته باشید که تف کردن و شستن دهان می تواند موجب تحریک و تشدید خونریزی شود. در صورتی که ایمپلنت درون فک بالا قرار گرفته است و پیش از آن جراحی پیوند سینوس داشته اید، خونریزی از بینی کاملاً طبیعی است. از فین کردن بپرهیزید، تنها آن را با دستمال خشک کنید و بینی خود را اندکی فشار دهید.

اگر خونریزی شدید بود چه باید کرد؟

پس از برخی فرایندهای جراحی ممکن است ترشح و خونریزی شدید باشد. اگر احساس کردید که خونریزی شما شدید است، لخته های خون را با آرامی از داخل دهان خود پاک کنید. سپس، دو تکه گاز استریل اسفنجی را چهار تا بزنید و روی محل جراحی قرار دهید یا یک بسته چای کیسه ای (نه دمنوش یا چای بدون کافئین) مرطوب را داخل یک گاز استریل بپیچانید و آن را روی محل خونریزی قرار دهید. بدون تغییر جای گاز استریل، یک ساعت مداوم روی آن را فشار دهید. اگر خونریزی ادامه داشت روند فشار روی گاز استریل را ادامه دهید. دراکثر موارد این کار تا میزان زیادی خونریزی را کاهش می دهد. در صورتی که علیرغم این اقدامات خونریزی به صورت فعال ادامه داشت با جراح خود تماس بگیرید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بدترین عادات برای ایمپلنت های دندانی شما
سوالات متداول بعد از کاشت ایمپلنت
سوالات متداول بعد از کاشت ایمپلنت

چه زمانی می توانم چیزی بخورم؟

حدود یک ساعت پس از جراحی، ممکن است بتوانید گاز استریلی که روی دندان قرار گرفته است را بردارید و چیزی بخورید. طی ۲۴ ساعت نخست پس از جراحی غذاهای نرم بخورید و طی این مدت از خوردن مایعات با نی خودداری کنید. این تمهیدات کمک می کنند دهان زودتر بهبود پیدا کند.

آیا زمان بهبود دردناک خواهد بود؟

میزان ناراحتی که پس از جراحی احساس خواهد شد معمولاً به میزان وسعت جراحی بستگی دارد. اگر جراح برای تسکین درد دارویی برای شما تجویز نکند، ممکن است به این دلیل باشد که فکر می کند درد و ناراحتی چندانی نخواهید داشت. مصرف ایبوپروفن یا تیلنول (استامینوفن) می تواند کافی باشد. اثر داروی بی حس کننده موضعی که تزریق شده است، ظرف ۲ تا ۴ ساعت، به تدریج از بین خواهد رفت و پس از آن ممکن است بیمار اندکی درد و ناراحتی را تجربه کند. به خاطر داشته باشید که پیش از آنکه تأثیر داروی بی حسی از بین برود و پس از خوردن چیزی، نخستین دوز داروی مسکن خود را مصرف کنید. داروی خود را طبق دستورالعمل روی جعبه آن مصرف کنید اگر درد شدید احساس کردید با جراح خود تماس بگیرید.

سوالات متداول بعد از کاشت ایمپلنت
سوالات متداول بعد از کاشت ایمپلنت

آیا صورتم ورم خواهد داشت؟

تورم معمولاً به عنوان بخشی از فرایند طبیعی بهبود اتفاق خواهد افتاد، مخصوصاً پس از فرایند پیوند استخوان. تورم صورت معمولاً ظرف ۳ تا ۴ روز پس از جراحی دهان افزایش خواهد یافت و خیلی زود پس از آن به تدریج کاهش خواهد یافت. تورم ناحیه صورت ممکن است باز کردن کامل دهان و عمل قورت دادن را برای شما دشوار کند. ممکن است حتی در ناحیه جراحی مقداری صورت شما کبود شود، یا بی حسی و خارش لب و/ یا زبان را در سمت جراحی تجربه کنید. اگر کاشت ایمپلنت در هر دو سمت دهان انجام شده باشد، بعید نیست که یک سمت از سمت دیگر متورم تر باشد یا درد بیشتری در آن احساس شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بهترین تغذیه برای داشتن دندان ها و لثه های سالم

در اکثر موارد، طی ۲۴ ساعت نخست، با قرار دادن کیسه یخ روی منطقه جراحی می توان از تورم آن کاست. اگر در هر دو سمت کاشت ایمپلنت داشته اید، هر نیم ساعت کیسه یخ را روی یک سمت بگذارید. از آنجا که پرسش های بسیاری پس از جراحی کاشت ایمپلنت مطرح می شوند، در مقاله بعد به ادامه این مطلب خواهیم پرداخت.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: