بیماری قلبی در درمان دندانپزشکی

در صورتی که به یکی از بیماری های قلبی مبتلا هستید یا اخیراً تحت جراحی قلب قرار گرفته اید، برای حفظ سلامت خود مهم است پیش از آغاز فرایند دندانپزشکی مورد نیاز خود اجازه دهید دندانپزشک شما در جریان بیماری شما قرار بگیرد. اگر پس از آخرین ملاقات با دندانپزشک خود، وضعیت سلامت شما تغییری داشته است یا هر یک از مشکلات زیر را داشته اید آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید:

• ظرف شش ماه گذشته جراحی قلب داشته اید.
  • ظرف شش ماه گذشته جراحی دریچه قلب داشته اید.
  • دستگاه مصنوعی تحریک قلب دارید.
  • داشتن سابقه تب روماتیسمی.
  • داشتن سابقه مور مور شدن قلب.
  • داشتن سابقه آندوکاردیت باکتریایی.
  • داشتن سابقه شنت سیستمیک شریان های ریوی.
  • داشتن نقص قلب مادرزادی
  • اختلال دریچه قلب
  • دیگر بیماری های قلبی

مراقبت دندانپزشکی در بیماران قلبی

انواع بیماری ها، مشکلات و نیز روش های درمان مشکلات قلب و عروق می توانند روی سلامت دندان ها تأثیرگذار باشند. این بیماران در خصوص اینکه چه زمانی و کدام درمان دندانپزشکی برای آنها مناسب تر است و نیز احتیاط های لازم برای انجام آنها به توجه ویژه نیاز دارند. در زیر به بیان مهم ترین بیماری های قلبی و مراقبت های لازم برای این بیماران حین فرایندهای دندانپزشکی خواهیم پرداخت.

مشکل نارسایی قلب

نارسایی قلب عبارت است از ناتوانی قلب در داشتن عملکرد صحیح، پمپاژ ناکافی خون به سمت بافت ها که منجر به تجمع مایعات در شش ها، کبد و بافت های پیرامونی خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نقش مینی ایمپلنت ها در درمان ارتودنسی

مراقبت دندانپزشکی برای بیماران مبتلا به نارسایی قلب

• تنها بیمارانی که در شرایط ثابت به سر می برند می توانند تحت درمان قرار بگیرند.
  • بیمار باید روی صندلی دندانپزشکی در حالت نیمه خوابیده قرار بگیرد و روی حرکات بدن خود کنترل داشته باشد (و به آرامی صورت بگیرند)، تا از کاهش فشار خون در نتیجه راست ایستادن پیشگیری شود.
  • در بیمارانی که از داروهای مشتقات گیاه انگشتانه digitalis (مانند دیگوکسین و متیل دیگوکسین) استفاده می شود، مصرف داروهای تنگ کننده عروق باید به دو کپسول محدود شوند زیرا این داروها می توانند موجب بی نظمی تپش قلب شوند.
  • آسپرین (استیل سالیسیلیک اسید) می تواند منجر به حبس سدیم و مایعات شود در نتیجه نباید در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی تجویز شود.

مشکل آریتمی قلبی

آریتمی قلبی به غیر عادی بودن ریتم، نظم، یا محل منشاء ضربان های قلب گفته می شود.

مراقبت های دندانپزشکی برای بیماران مبتلا به آریتمی قلبی

• برای کاهش استرس و اضطراب می توان از داروهای ضد اضطراب استفاده نمود.
  • هرچند داروهای آرام بخش جدید در مقابل تداخلات الکترومغناطیسی مقاوم تر هستند، اما هنگام استفاده از دستگاه های الکترومغناطیس (از قبیل آلتراسوند و اسکالپل های الکتریکی) احتیاط کردن ضروری است.

در صورتی که در طول درمان دندانپزشکی آریتمی قلب بیمار افزایش یابد باید درمان متوقف شود، برای بیمار ماسک اکسیژن زده شود و علائم حیاتی او مورد بررسی قرار گیرند. در صورت بروز درد در قفسه سینه باید بیمار از قرص زیر زبانی نیتروگلیسرین استفاده کند. بیمار باید در حالت ایستاده قرار بگیرد.

عفونت اندوکاردیت

عفونت آندوکاردیت یکی از بیماری هایی است که زندگی فرد را به خطر می اندازد، هر چند چندان شایع نیست. هرگاه داخل دهان خونریزی وجود داشته باشد، باکتری های موجود درون دهان می توانند وارد جریان خون شوند و از این طریق به قلب برسند. برخی فرایندهای جراحی و دندانپزشکی و نیز ابزارهایی که با سطوح مخاطی دهان برخورد دارند، یا بافت های آلوده می توانند موجب انتقال این باکتری ها شوند که به ندرت بیشتر از ۱۵ دقیقه دوام دارند. باکتری های موجود در خون ممکن است به دریچه آسیب دیده یا غیر طبیعی قلب یا اندوکاردیوم یا اندوتلیوم، در نزدیکی نقص های آناتومیک بچسبند. این نوع باکتری ها می توانند موجب بروز آندوکاردیت شوند، که عبارت است از التهاب وخیم دریچه یا بافت های قلب.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ترمیم و تقویت دندان برای موفقیت درمان ریشه

انجمن متخصصان قلب آمریکا و انجمن دندانپزشکان آمریکا برای دندانپزشک ها یک راهنما منتشر کرده اند تا با کمک آن بتوانند بیماران را از قرار گرفتن در معرض خطر بیماری آندوکاردیت باکتریایی حفظ کنند. در این راهنما توصیه شده است بر اساس شرایط پزشکی بیمار، و نیز نوع درمان دندانپزشکی مورد نیاز، بیمار پیش از درمان آنتی بیوتیک مصرف کند. درمان داروئی اولیه- مصرف آنتی بیوتیک پیش از درمان- ممکن است برای فرایندهای دندانپزشکی مانند پاکسازی تخصصی دندان ها، ایجاد برش در بافت لثه و بیرون کشیدن دندان نهفته از درون بافت، برخی از انواع تزریق ها و نیز برخی از جراحی های دهان نیاز باشد قبل از فرایند داروی آنتی بیوتیک استفاده شود. دندانپزشک ممکن است با پزشک یا متخصص قلب شما مشورت کند تا مشخص نماید کدام آنتی بیوتیک ها را باید مصرف نمایید. پیش از مراجعه بعدی به دندانپزشک داروهای تجویزی را با دوز و تعداد صحیح به طور کامل بر اساس دستورالعمل های پزشک مصرف کنید.

مراقبت های دندانپزشکی برای بیماران مبتلا به عفونت اندوکاردیت

• افرادی که در معرض خطر پیشرفت آندوکاردیت باکتریایی هستند باید به بهترین شکل ممکن بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند و منابع احتمالی انتقال و انتشار باکتری را به کمترین میزان ممکن برسانند.
  • به طور کلی، برای فرایندهایی که با خونریزی از بافت های نرم و سخت همراه هستند، جراحی پریودنتال، جرمگیری و نیز پاکسازی تخصصی دندان ها توصیه می شود از داروهای پیشگیری آنتی میکروبیال استفاده شود.
عفونت آندوکاردیت

بیماران دارای سابقه سکته قلبی

سکته (در نتیجه خونریزی مغزی یا کاهش خونرسانی به مغز) یکی از حوادث جدی مربوط به اعصاب است که اغلب به علت توقف ناگهانی جریان خون حاوی اکسیژن به مغز می تواند کشنده باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکلات شایع پس از درمان ریشه (عصب کشی)

مراقبت های دندانپزشکی برای بیمارانی که سابقه سکته قلبی دارند

• در تمام طول فرایند دندانپزشکی فشار خون و درد باید تحت نظارت و کنترل پزشک قرار داشته باشند.
  • در صورتی که فرایند دندانپزشکی لازم موجب خونریزی شود داروهای سیستمیک ضد انعقاد خون ممکن است موجب بروز خونریزی جدی شوند، بنابراین از ۶ تا ۱۲ ساعت پیش از انجام درمان باید مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند هپارین متوقف شوند. شش ساعت پس از اتمام خونریزی، زمانی که لخته های خون تشکیل می شوند، می توان مصرف داروی سیتمیک هپارین را مجدداً آغاز نمود.
  • حداقل میزان داروی بی حسی باید تزریق شود، و غلظت اپی نفرین افزوده باید بسیار اندک (۱:۱۰۰۰۰۰ یا ۱:۲۰۰۰۰۰) باشد.
  • در صورت که در بیمار علائم سکته مشاهده شود، باید فوراً اکسیژن درمانی آغاز شود و به سرعت بیمار به بیمارستان منتقل شود.
۴.۷/۵ (۳ نظر)