باورهای نادرست درباره درمان ریشه (عصب کشی)

درمان ریشه یکی از فرایندهای دندانپزشکی است که افراد بسیاری از آن هراس دارند. درست متوجه شدید، درمانی که به نظر شما بسیار ساده و بدون عوارض است برای افراد بسیاری هراس انگیز است. بر اساس تحقیقی که در این رابطه انجام شده است مشخص شده است که منشاء این ترس تجربه فردی دیگر است. اطلاعات غلط مربوط به درمان ریشه یا همان عصب کشی، مانع تصمیم گیری درست افراد بسیاری می شوند. در حالی که با عصب کشی دندان می توان آن را حفظ کرد و مجبور نبود برای رهایی از درد آن را کشید. زیرا کشیدن دندان خود یکی از مشکلاتی است که افراد برای حل آن مجبورند متحمل هزینه زیادی شوند. پیش از آنکه آنچه می شنوید را باور کنید نگاهی به شایعاتی بیاندازید که برای درمان ریشه ساخته شده اند. ما در این مقاله قصد داریم شما را از واقعیت آنها آگاه کنیم.

باورهای نادرست درباره درمان ریشه (عصب کشی)
باورهای نادرست درباره درمان ریشه (عصب کشی)

شایعه ۱: درمان ریشه دردناک است.

عصب کشی دندان همیشه برای درمان دندانی استفاده می شود که بواسطه مشکلات بازگشت ناپذیر، درد شدیدی ایجاد می کند. پالپیت، پالپ عفونی، دندان های شکسته یا دندانی که اعصاب آن به تدریج در حال از بین رفتن هستند، همگی دلایل شایع نیاز به درمان ریشه هستند. درمان ریشه به منظور کاهش درد انجام می شود. اکثر افرادی که عصب کشی دندان را تجربه کرده اند طی فرایند درمان هیچ دردی احساس نکرده اند و پس از آن نیز درد دندان آنها تقریباً به صفر رسیده است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ونیر پرسلاین یا ونیر پرسلن

به اعتقاد مجمع اندودنتیست های آمریکا، منشاء این باور که درمان ریشه دردناک است، روش های اولیه برای انجام این فرایند است. در حالی که با روش ها و موادی که وارد دنیای دندانپزشکی شده اند این درمان بدون هیچ دردی انجام می شود. در صورتی که در زمان انجام عصب کشی دردی احساس می کنید می تواند ناشی از این باشد که انتظار و ترس شما از درمان، موجب بالا رفتن احساس شما در طول آن شود.

باورهای نادرست درباره درمان ریشه (عصب کشی)
باورهای نادرست درباره درمان ریشه (عصب کشی)

شایعه ۲: برای تکمیل فرایند درمان ریشه نیاز است چند جلسه به اندودنتیست مراجعه کنید.

تکمیل درمان عصب کشی ممکن است ۱ تا دو جلسه طول بکشد. عواملی که روی تعداد جلسات مورد نیاز برای تکمیل درمان ریشه تأثیر می گذارند عبارتند از:

  • میزان عفونت دندان
  • دشواری فرایند درمان
  • اینکه آیا مراجعه به متخصص درمان ریشه، یا همان اندودنتیست، ضرورت پیدا می کند یا خیر.

ترمیم دندان پس از درمان ریشه ضروری است تا این اطمینان بوجود بیاید که دندان عملکرد طبیعی دارد. در واقع، جلساتی که برای ترمیم دندان ضروری هستند نباید به عنوان بخشی از فرایند درمان ریشه تلقی شوند.

شایعه ۳: درمان ریشه منجر به بروز برخی بیماری های دیگر می شود.

این ایده که باکتری های موجود در دندانی که تحت درمان ریشه قرار گرفته است موجب بروز بیماری هایی همچون بیماری های قلبی، کلیه، یا آرتروز (ورم مفاصل) می شوند، ناشی از تحقیق دندانپزشکی به نام واتسون پرایس است که ۱۰۰ سال پیش انجام شد. تحقیقی که تاکنون نتایج آن در هیچ تحقیق دیگری تکرار نشده اند و هیچ پزشک دیگری موفق نشده است ثابت کند عصب کشی می تواند منجر به بروز بیماری های دیگر شود. باکتری در هر زمانی می تواند داخل دهان وجود داشته باشد. پاسخ نتایج تست باکتری حتی روی دندان های فاقد پوسیدگی و بیماری لثه نیز مثبت بوده است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا درمان ریشه یا عصب کشی برای همه دندانها قابل استفاده است؟

شایعه۴: پیش از نیاز به درمان ریشه، دندان باید درد شدیدی داشته باشد.

دندان هایی که نیازمند درمان ریشه هستند همیشه دردناک نیستند. در واقع، دندان هایی به درمان ریشه نیاز دارند که قبلاً از دست رفته باشند. عصب کشی برای پیشگیری از عفونت بیشتر انجام می شود. دندانپزشک دندان ها را طی مراجعات منظم با دقت معاینه می کند. طی این مراجعات است که دندانپزشک معمولاً متوجه مرگ دندان یا نزدیک شدن به آن می شود. تست هایی که برای تأیید مرگ دندان (از دست رفتن آن) انجام می شوند عبارتند از:

  • تست دما
  • تست فشار
  • استفاده از دستگاه سنجش زنده بودن پالپ

شایعه ۵: نتایج درمان ریشه چندان ماندگار نیستند.

یکی دیگر از باورهای نادرستی که در رابطه با عصب کشی وجود دارد این است که پس از تکمیل فرایند درمان، نتایج آن دوام زیادی نخواهند داشت. این باور نیز ناشی از شکسته شدن دندان عصب شده تعداد اندکی از بیماران، چند ماه پس از تکمیل درمان ریشه است. زمانی که عصب داخل دندان تخلیه می شود، خونرسانی به دندان قطع می شود. در نتیجه دندان شکننده می شود و بسته به اندازه پر شدگی که برای سیل (مهر و موم) کردن حفره دندان در پایان فرایند درمان استفاده می شود، فشارهای ناشی از ساییدن دندان ها روی یکدیگر، جویدن غذا و یا حتی حرف زدن می توانند موجب شکستن دندان شوند. باید روی دندان هایی که حجم پر شدگی آنها بزرگ است روکش دندان قرار گیرد تا از آن در برابر این فشارها محافظت کند. به لحاظ فنی، این فرایند درمان نیست که با مشکل مواجه شده است بلکه ترمیم دندان ناموفق بوده است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان مجدد ریشه دندان
باورهای نادرست درباره درمان ریشه (عصب کشی)
باورهای نادرست درباره درمان ریشه (عصب کشی)

شایعه ۶: کشیدن دندان بهتر از درمان آن است.

همه دندانپزشک ها تا حد امکان تلاش می کنند دندان های طبیعی بیمار را حفظ کنند، زیرا با کشیدن آن ممکن است با مشکلات دندانی بیشتری مواجه شود. از جمله، جابجایی دندان های مجاور به سمت فضای خالی به جا مانده از دندان کشیده شده، مشکلات بایت، درد فک و بسیاری مشکلات دیگر. استفاده از بریج یا کاشت ایمپلنت گزینه های موجود برای جایگزینی دندانی هستند که کشیده شده است، که چندان هم به اندازه دندان طبیعی کارآمد نیستند، زیرا درمان آنها زمان و فرایندهای دندانپزشکی بیشتری نیاز دارد و معمولاً (مخصوصاً در بریج ها) نیاز است ساختار دیگر دندان ها نیز تغییر کند که این تغییرات به آنها آسیب خواهد رساند. پیش از آنکه راجع به درمان خود تصمیم بگیرید، در حد امکان از منبع معتبر راجع به آن اطلاعات کسب کنید.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: