مراقبت از ایمپلنت های All-On-4

شاید شما هم یکی از افرادی باشید که دندانپزشک ایمپلنت های دندانی All-on-4 را به شما توصیه کرده است- جایگزین کردن همه دندان های یک ردیف دندان ها تنها با چهار ایمپلنت دندانی. این به نظر شگفت انگیز است. همه دندان های شما به شما باز می گردند و لازم نیست نگران ناراحتی دنچرها (پروتزهای مصنوعی) باشید. همه اینها نکات مثبت هستند، هیچ نقطه ضعفی ندارند، درست است؟

نه با این سرعت. ایمپلنت های دندانی All-on-4 فرایندهایی خارق العاده هستند، اما بسیار پیچیده هم هستند. قبل از آنکه برای آغاز روند دریافت این درمان انقلابی اقدام کنید، از خود بپرسید آیا واقعاً می دانید به دنبال چه چیز هستید؟

شاید شما اندکی در خصوص ایمپلنت های All-on-4 از دندانپزشک خود شنیده باشید، اما واقعاً چقدر در مورد آنها اطلاعات دارید؟ چقدر راجع به جزئیات آنها اطلاعات دارید؟

اکثر افراد به دنبال ایمپلنت های دندانی All-on-4 هستن، اما اکثر آنها تصمیم آگاهانه نمی گیرند. در این مقاله به رایج ترین اشتباهات حین تصمیم گیری برای استفاده از ایمپلنت های All-on-4 می پردازیم که باید از آنها اجتناب کرد.

مراجعه به دندانپزشک مجرب برای کاشت ایمپلنت All-on-4

کاشت ایمپلنت های دندانی All-on-4 فرایند جراحی نسبتاً پیچیده ای است. مانند اکثر چیزها، تفاوت بزرگی وجود دارد بین توانایی انجام فرایند جراحی کاست ایمپلنت و توانایی خوب انجام دادن آن. دندانپزشکان زیادی در دسته نخست قرار می گیرند و تعداد اندکی در دسته دوم. بخشی از مشکل به این دلیل است که امروزه تعداد زیادی مطب های دندانپزشکی هستند که کاشت ایمپلنت های دندانی All on Four را انجام می دهند، اما در حقیقت چه کسی پشت این تبلیغات است؟

امروزه ایمپلنت های All on Four بازار خوبی پیدا کرده اند، به این معنا که تعداد زیادی از دندانپزشک های جدید برای سود بردن از آن خیلی زود به فکر آموزش دیدن در این زمینه هستند. حتی دندانپزشک های عمومی مجرب که تجربه اندکی در زمینه جراحی های دهان دارند نیز در حال تلاش برای انجام این جراحی ها هستند.

نتیجه این است که با خیل عظیم دندانپزشک هایی مواجه هستیم که تعداد انگشت شماری جراحی کاشت ایمپلنت انجام داده اند اما در تبلیغات خود آنها را فرایند اصلی معرفی می کنند که معمولاً انجام می دهند.

نکته مهمی که باید مد نظر داشت این است که All on Four نوعی جراحی است. هر جراحی هم خطراتی با خود به همراه دارد. هر جراحی چالش های منحصر بفرد و غیر منتظره ای دارد، حتی برای جراحان با تجربه. اگر فردی که جراحی را انجام می دهد با تجربه نباشد بیمار در خطر خواهد بود.

چگونه یک جراح با تجربه برای کاشت All on Four های خود پیدا کنیم؟

راجع به تجربیات و اعتبار دندانپزشک خود تحقیق کنید. از وی بپرسید تا بحال کاشت چه تعداد ایمپلنتAll on 4 را انجام داده است. هر چه این تعداد بیشتر باشند، بهتر است. شما نیاز به دندانپزشکی دارید که در خصوص جراحی کاشت ایمپلنت های All on 4 تجربه کافی داشته باشد و بداند چگونه از پس اتفاقات غیر منتظره ای بر بیاید که در طول جراحی رخ می دهند.

آیا هر دو فک شما شرایط لازم برای دریافت ایملنت های All on 4 را دارند؟

یکی از جذابیت های ایمپلنت های  All on 4 عدد جادویی “۴” آن است. یک دست دندان کامل فک بالا یا پایین تنها روی چهار ایمپلنت. وقتی قرار باشد تنها چهار ایمپلنت کاشته شوند، در وقت و هزینه صرفه جویی می کنید. کمترین کار و بیشترین نتیجه. اما ایمپلنت های دندانی شرایطی هستند که گاهی اوقات در آنها، بیشتر بهتر است. گرچه ایمپلنت های All on 4 ابزارهایی فوق العاده برای بسیاری افراد هستند، احیاء کل قوس دندانی روی چهار ایمپلنت، گزینه ای نیست که برای همه شدنی باشد. بلکه این فرایند خاصی است که در حقیقت تنها برای درصد اندکی از بیماران مناسب است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علل بروز درد دندان پس از درمان ریشه

بر عکس، اغلب بهتر است از گزینه های ترمیمی دیگر مانند “بریج های زیرکونیای ثابت” یا “بریج هیبرید ثابت” استفاده کرد. در این فرایندها از ایمپلنت های سنتی ۶-۸ تایی استفاده می شود، که ترمیم دندانی روی آنها سوار می شود (یک دست دندان کامل فک بالا یا پایین).

 ایمپلنت های All-On-4
ایمپلنت های All-On-4

چه تفاوت هایی بین “بریج های زیرکونیای ثابت” و ” بریج هیبرید ثابت ” وجود دارد؟

  • قطعه دندان مانندی که برای هر دو فرایند استفاده می شود توسط فرد استفاده کننده قابل بیرون آوردن یا متحرک نیست. برای تمیز کردن آن لازم به دندانپزشک مراجعه کنید تا آن را بیرون بیاورد و پاکسازی نماید.
  • قطعه “ثابت” به خود بریج اشاره دارد، که در جای خود و روی ایمپلنت های دندانی استاندارد تکیه داده می شود.
  • در بریج های زیرکونیا از زیرکونیا به عنوان ماده ای برای ساخت قطعه زیبایی استفاده می شود. در بریج هیبریدی ترکیبی از چارچوب های آکریلیک، کامپوزیت، و تیتانیوم برای تکه زیبایی استفاده می شود.
 ایمپلنت های All-On-4
ایمپلنت های All-On-4

این نوع بریج های ثابت که در آنها از ایمپلنت های سنتی استفاده می شود، نسبت به ترمیم های All on 4 مزایایی دارند که عبارتند از:

  • ایمپلنت های بیشتر به معنای حمایت بیشتر در طول کل قوس دندانی است.
  • می توانید بالای دندان های مولر خود هم ایمپلنت دریافت کنید، در حالی که در ایمپلنت های All on 4 این امکان وجود ندارد. دندان های مولر تحت بیشترین فشارهای ناشی از جویدن قرار می گیرند، بنابراین حمایت بیشتر در آنها امکان پذیر نیست.
  • در صورتی که یک ایمپلنت با شکست مواجه شود، هنوز ۵-۷ ایمپلنت وجود دارند تا دندان ها را حمایت کنند. از آنجا که All on 4 به گونه ای طراحی شده است که در آن دقیقاً ۴ ایمپلنت استفاده شود، شکست یک ایمپلنت به این معناست که لازم است تقریباً کل فرایند تکرار شود.
  • با ایمپلنت های دندانی All on 4، لازم است دو ایمپلنت زاویه درست داشته باشند تا به درستی داخل فک قرار بگیرند. این ایمپلنت های زاویه دار نمی توانند به اندازه ایمپلنت های سنتی که عمودی قرار می گیرند فشار تحمل کنند.

بنابراین، گرچه ایمپلنت های دندانی All on 4 برای بسیاری جذاب به نظر می رسند، اما اغلب بهترین ابزار برای انجام این کار نیستند.

ایمپلنت های All-On-4
ایمپلنت های All-On-4

نکاتی برای دریافت تعداد درست ایمپلنت ها برای دست دندان های کامل بر اساس نیازهای شما:

  1. در مراجعه به دندانپزشک هایی که ایمپلنت های All-On-4 را برای همه بیماران مناسب می دانند احتیاط کنید. سن، نوع استخوان، و اهداف سبک زندگی همگی می توانند در تعیین مناسب ترین نوع درمان نقش داشته باشند.
  2. از دندانپزشک خود بپرسید آیا شما برای دریافت ۶ ایمپلنت برای هر قوس دندانی مناسب هستید. یک دندانپزشک مجرب به شما پاسخی صادقانه خواهد داد و می تواند برای شما توضیح دهد چرا شما شرایط لازم برای یک فرایند را دارید. اگر پاسخ وی قانع کننده نباشد باز از او پاسخ بخواهید.
  3. اطلاعات خود را در خصوص بریج های زیرکونیای ثابت و بریج های هیبرید ثابت بالا ببرید. راجع به مزایا و معایب این نوع ترمیم های دندانی مطالعه کنید تا پرسش های هوشمندانه ای بپرسید. علاوه بر این، ابتدا پرسش در مورد این گزینه ها به جای ایمپلنت های All-On-4 می تواند کمک کننده باشد.
  4. گزینه دوم، یا حتی سوم یا چهارمی داشته باشید. اگر از این مطمئن نیستید که توصیه ای که برای شما شده است بهترین گزینه است یا خیر با دندانپزشک مجرب دیگری مشورت کنید. گرچه ممکن است همه آنها راهکار متفاوت خود را داشته باشد، اما باید روی روش مناسب برای شما اتفاق نظر داشته باشند.

تصور اینکه همه افراد برای ایمپلنت های دندانی All-On-4 مناسب هستند.

همانطور که به طور خلاصه در بالا اشاره کردیم، All-On-4 گزینه ای مناسب برای همه افراد نیست. در حقیقت، ضوابط نسبتاً محدودی وجود دارد مبنی بر اینکه این گزینه در واقعیت بهترین گزینه ممکن است:

  • استخوان کافی در قسمت جلوی فک خود دارید.
  • در قسمت دندان های مولر خود استخوان مناسب ندارید.
  • به دنبال استفاده از ایمپلنت هایی هستید که بتوان آنها را فوراً بارگذاری کرد (روکش روی آنها قرار داد).
ایمپلنت های All-On-4
ایمپلنت های All-On-4

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، حجم استخوان نقش حیاتی در واجد شرایط بودن برای دریافت ایمپلنت های All-On-4 (و هر نوع ایمپلنت دیگری) ایفا می کند. بدون داشتن استخوان کافی و سالم، ایمپلنت های نمی توانند به درستی در جای خود جوش بخورند و تکیه گاهی مناسب تشکیل دهند. از آنجا که ایمپلنت های All-On-4 تکیه گاه تمام دندان های جایگزین دندان های فک بالا یا پایین قرار می گیرند، لازم است استخوان کاملاً سالمی وجود داشته باشد تا با آن جوش بخورند. بدون این استخوان سالم با حجم لازم در جلوی فک، به احتمال زیاد ایمپلنت ها با شکست مواجه خواهند شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت کوتاه دندان - بخش اول

به همین ترتیب، اگر استخوان در قسمت های دندان های مولر استخوان کافی وجود نداشته باشد، نمی توانید ایمپلنت های عمودی سنتی را در آن قسمت ها دریافت کنید. اغلب، دندانپزشک ها مجبور هستند پیوند استخوان اضافی یا لیفت سینوس ها را انجام دهند تا استخوان فک در محدوده دندان های مولر را بازسازی کنند. اگر می خواهید دهان شما فوراً عملکرد خود را باز یابد، بارگذاری فوری ایمپلنت ها یا ایمپلنت های فوری چیزی هستند که شما در پی آنها هستید. با این حال، تنها به این دلیل که خواستار بارگذاری فوری ایمپلنت ها هستید- و حتی در صورتی که مجاز به دریافت All-On-4 باشید، به این معنا نیست که این اقدام خوبی است.

اگر این سه جنبه در مورد شما صدق نمی کنند- اگر حجم استخوان شما در جلوی فک کافی نیست، اما حجم آن در قسمت عقب زیاد است، یا صبور هستید- بهتر است ایمپلنت های سنتی، عمودی را کنار بگذارید.

نکاتی برای تعیین واجد شرایط بودن شما

  1. تصاویر سی تی اسکن سه بعدی با اشعه ایکس خود را به یک پزشک مجرب نشان دهید. این کار به شما کمک خواهد کرد دید بهتری نسبت به وضعیت استخوان قسمت های فک خود پیدا کنید.
  2. بپرسید آیا حجم استخوان فک شما در قسمت جلوی فک برای قرار گیری ایمپلنت ها کافی است. همانطور که در نکات قبل اشاره کردیم، برخی دندانپزشک ها از All-On-4 به عنوان یک فرایند کلی برای همه استفاده می کنند. پرسیدن این پرسش می تواند کمک کند مشخص شود آیا این اقدام درستی است یا خیر، یا اینکه آیا باید به فکر دندانپزشک دیگری باشید یا خیر.
  3. بپرسید آیا حجم استخوان شما در قسمت دندان های مولر کافی است یا خیر. اگر استخوان کافی در قسمت جلو و عقب فک خود داشته باشید، ایمپلنت های سنتی بهترین گزینه برای شما هستند.
ایمپلنت های All-On-4
ایمپلنت های All-On-4

عدم تحقیق در مورد برند ایمپلنت ها

برخی افراد به صرفه جو بودن خود خود افتخار می کنند که برای صرفه جویی کردن در هزینه ها از هر برندی استفاده می کنند. این کار برای خیلی چیزها مانند خرید از سوپر مارکت و برخی فرایندهای پزشکی خوب است. اما گاهی اوقات هزینه ای که می پردازید تنها بابت نام برند نیست، بلکه بابت سابقه، قابلیت اعتماد، دوام، و تضمین کیفیتی است که برند با خود به همراه می آورد. انواع مختلف ایمپلنت های دندانی در بازار وجود دارند و بر هیچ کس پوشیده نیست که همه آنها با کیفیت یکسان ساخته نمی شوند. برندهای معمولی ایمپلنت های دندانی به دو دلیل اصلی بسیار خطرناک هستند:

  • عدم اطمینان از کیفیت خود ایمپلنت
  • عدم اطمینان از دوام ایمپلنت. ایمپلنت های دندانی که به درستی کار گذاشته می شوند می توانند چندین دهه دوام داشته باشند.

قبل از آغاز روند درمان از کیفیت ایمپلنت اطمینان حاصل نمایید. درگیر مشکلات شدن و حل آنها روند زمان بر، پر هزینه و ناراحت کننده ای است.

نکاتی برای اطمینان از اینکه ایمپلنتی با برند خوب انتخاب می کنید:

  1. نام برندی که قرار است برای شما استفاده شود را بپرسید. نکته ای ساده و در عین حال مؤثر! دو برند برتر در ایمپلنت های دندانی All-On-4 نئودنت Neodent (محصول شرکت اشترومان Straumann) و نوبل بایوکر Nobel Biocare هستند. نوبل بایوکر در حقیقت تولید کننده و طراح اصلی All-On-4 است، و ایمپلنت های آنها بسیار قابل اعتماد هستند. اگر با برندی که قرار است برای شما استفاده شود آشنایی ندارید قبل از ادامه روند درمان راجع به آن تحقیق نمایید.
  2. ضمانت ایمپلنت را چک کنید. برخی شرکت های تولید کننده ایمپلنت های خود را با ضمانت مادام العمر روانه بازار می کنند. اگر آنچه دندانپزشک به شما می گوید با اطلاعات ضمانتی که از شرکت تولید کننده در دسترس هستند تطابق ندارد، این می تواند نشانه ای برای نگرانی باشد.
  3. پس از اتمام جراحی ضمانت نامه ایمپلنت را دریافت نمایید. شاید این کار برای ایمپلنت های دندانی عجیب باشد، اما حتماً آن را بخواهید. این اطلاعات در آینده حیاتی خواهند بود.
ایمپلنت های All-On-4
ایمپلنت های All-On-4

تصور اینکه در یک روز صاحب دندان خواهید شد!

جلب رضایت فوری در دنیای تجارت امروز نکته کلیدی است، بنابراین اصلاً تعجبی ندارد که تقریباً همه جا شاهد تبلیغات “ایمپلنت های یک روزه یا فوری” هستیم. وعده ها ساده و جذاب هستند- ایمپلنت ها و روکش روی آن را همگی در یک جلسه دریافت می کنید. بدون هیچ وقت تلف کردنی، بدون هیچ انتظاری، تنها نتایج فوری نصیب شما می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت های زاویه دار

مطمئناً این با ایمپلنت های دندانی All-On-4 امکان پذیر است، اما اینجا یک نکته وجود دارد:

  • گزینه های ایده آل بسیار اندک هستند، و حتی برای کسانی که گزینه های مناسبی هستند هم واقعاً توصیه نمی شوند. برای واجد شرایط بودن برای بارگذاری سریع ایمپلنت های دندانی لازم است استخوان ها از حجم خوبی برخوردار باشند. دریافت کننده های ایمپلنت های معمولی و All-On-4 مقداری تحلیل استخوان دارند، خواه در نتیجه از دست رفتن دندان یا به عنوان نشانه آن. همین باعث می شود برخی افراد واجد شرایط نباشند.
  • در حقیقت داشتن حجم کافی استخوان به تنهایی کافی نیست. همه استخوان ها مانند یکدیگر نیستند. بافت استخوانی برخی افراد “نرمتر” است که برای بارگذاری سریع ایمپلنت ها مناسب نیست. عموماً این قابل تشخیص نیست تا زمانی که جراحی در حال انجام باشد، به همین دلیل است که دندانپزشک ها هرگز نباید تضمین کنند کاشت ایمپلنت های فوری و یک روزه ممکن خواهد بود (که اگر چنین کاری انجام دهند شک برانگیز خواهد بود).

افرادی که نیاز دارند همه دندان های آنها کشیده شوند و برای آنها ایمپلنت کاشته شود، معمولاً مقداری تحلیل استخوان دارند. افرادی که استخوان های آنها برای کاشت ایمپلنت های دندانی All-On-4 فوق العاده است درصدی از افرادی را تشکیل می دهند که برای یک قوس دندانی خود دست دندان کامل دریافت می کنند. حتی اگر شما گزینه مناسبی با استخوان های خوب باشید، باز هم یک مشکل وجود دارد:

شما واقعاً در یک روز صاحب دندان نمی شوید.

دندان هایی که در روز جراحی به ایمپلنت های شما متصل می شوند موقتی هستند. باز هم لازم است پس از چند (۳-۴) ماه به دندانپزشک مراجعه نمایید تا دندان های دائمی برای شما کار گذاشته شوند. گرچه برای برخی افراد اصلاً خوشایند نیست که در طول دوره بهبود از پروتزهای مصنوعی متحرک استفاده کنند، اما در طول کل درمان در واقع در زمان خود صرفه جویی نمی کنید.

نکاتی برای دریافت ایمپلنت های دندانی یک روزه

  1. توقعات واقع بینانه داشته باشید. تعداد اندکی از افراد گزینه های واقعی برای بارگذاری سریع ایمپلنت های دندانی هستند. افرادی که این شرایط را دارند هم همیشه پس از جراحی، دندان های مصنوعی دائمی خود را دریافت نمی کنند. دعا کنید بهترین باشید، اما همیشه برای بدترین بودن هم برنامه ای داشته باشید تا ناامید نشوید.
ایمپلنت های All-On-4
ایمپلنت های All-On-4

تصور اینکه بهتر است همه دندان ها را کشید و به جای آنها ایمپلنت کاشت.

هر دندانپزشک غیر صادقی ممکن است چنین چیزی بگوید: اما هیچ چیز بهتر از داشتن دندان های طبیعی داخل دهان نیست.

ایمپلنت های دندانی اغلب بهترین گزینه بعدی تلقی می شوند، زیرا آنها جایگزین شکل و عملکرد دندان ها می شوند، اما آنها هم تنها یک جایگزین هستند. مزه غذاها مثل قبل نخواهد بود، یا احساس بافت مانند داخل دهان خواهید داشت، یا مثل قبل احساس یک جای خالی داخل دهان خود خواهید داشت.

از اینها گذشته، کم هزینه تر، مقرون به صرفه تر، و راحت تر این است که تا جایی که امکان دارد دندان های طبیعی و سالم خود را حفظ کنید و روی آنها کار کنید. مثلاً خیلی از بیماران از انجام درمان ریشه (عصب کشی) هراس دارند. اطلاع رسانی های غلط باعث شده است آنها به اشتباه به عنوان فرایندهایی دردناک شناخته شوند. اما اکثر دردی که با درمان های ریشه همراه است درد ناشی از عفونت است، نه درمان. دردی که پس از درمان ریشه احساس می شود، در حقیقت به راحتی قابل کنترل است.

درمان و زمان بهبود کم هزینه تر و کم خطرتر از کشیدن دندان و جایگزینی آن با ایمپلنت های دندانی است. همچنان از همه مزایای دندان های اصلی خود بهره مند خواهید بود و هیچ یک از عوارض جانبی تعویض آن با یک جایگزین را نخواهید داشت. تنها در برخی موارد است که کشیدن یک دندان سالم بهترین اقدام است. اما این همیشگی نیست.

نکاتی برای پرهیز از کشیدن چندین دندان و کاشت غیر ضروری ایمپلنت های دندانی

از چند پزشک نظرسنجی کنید. پریودنتیست (متخصص بیماری های لثه)، جراح دهان، یا دندانساز معمولاً تمایل بیشتری به کشیدن دندان و جایگزین کردن آن با ایمپلنت دارند، اما با پرسیدن از دندانپزشک های دیگر پاسخ های صادقانه تری دریافت خواهید کرد.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: