ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یک روزه – بخش اول

نداشتن دندان اصلاً موضوع خوشایندی نیست و برعکس کاملاً ناراحت کننده است و می تواند خجالت آور باشد. و البته منتظر ماندن برای دست دندان جدید نیز می تواند نسبتاً آزار دهنده باشد. به همین دلایل پزشکان به فکر ابداع ایمپلنت های فوری یا یک روزه افتادند. بسیاری افراد از ایمپلنت های دندانی بهره مند می شوند. اما گاهی اوقات، دوره انتظار برای دریافت دندان ها یا دست دندان جدید ناراحت کننده است. به همین دلیل ایمپلنت های دندانی یک روزه یا فوری ابداع شدند که گزینه هایی فوق العاده برای بسیاری از بیماران هستند.

مقایسه ایمپلنت فوری و ایمپلنت سنتی

وقتی می شنوید متخصصان دندانی راجع به “بارگذاری فوری” ایمپلنت های دندانی صحبت می کنند در واقع منظور آنها اتصال فوری روکش های موقت به ایمپلنت، خیلی زود پس از کاشت آن است. این کار اساساً با اهداف زیبایی انجام می شود، اما بلافاصله پس از بارگذاری ایمپلنت، می تواند کاربرد داشته باشد. به این معنا که می توانید با آن غذا بخورید و آن را مسواک بزنید. می توانید یک واحد ایمپلنت کامل را با روکش آن در یک روز دریافت نمایید، در واقع می توان برای جایگزین کردن چند دندان یا همه دندان های از دست رفته در یک روز، کاشت ایمپلنت های دندانی را انجام داد، نه فقط برای یک واحد دندان.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نقش رادیوگرافی در کاشت ایمپلنت های دندانی

یک نوع از ایمپلنت های دندانی که فوراً بارگذاری می شوند دنچرهای All-On-4 فک پایین هستند. در این روش چهار ایمپلنت دندانی داخل استخوان فک قرار داده می شوند تا تکیه گاهی برای کل یک دست دندان باشند. در این صورت، در طول دوره ای که ایمپلنت با استخوان ها جوش می خورد، دندانپزشک دندان های مصنوعی موقت را روی ایمپلنت ها قرار خواهد داد تا ظاهری طبیعی داشته باشند.

تفاوت بین ایمپلنت هایی که فوراً بارگذاری می شوند، و ایمپلنت های سنتی، مدت زمان بین کارگذاری ایمپلنت و قرار گیری روکش روی آن است. در ایمپلنت های سنتی دندانپزشک ممکن است بخواهد قبل از قرار دادن روکش (تکه دندان مانند) روی ایمپلنت ها چند هفته صبر کند. علت این اقدام این است که استخوان نیاز دارد بهبود پیدا کند و با استخوان جوش بخورد.

در ایمپلنت های فوری یا همان ایمپلنت های یک روزه دندانپزشک روکش موقت را درست پس از کارگذاری ایمپلنت داخل استخوان فک روی آن قرار می دهد. در ایمپلنت های سنتی ممکن است ۳ تا ۶ ماه فاصله بین کارگذاری ایمپلنت و قرار گیری روکش روی آن زمان لازم باشد. در واقع، گرچه ممکن است چند ماه زمان ببرد تا ایمپلنت های دندانی استاندارد تکمیل شوند، اما با کاشت ایمپلنت های دندانی فوری می توان ظرف مدت چند هفته صاحب یک دست دندان کامل شد.

چه افرادی مناسب کاشت ایمپلنت یک روزه هستند؟

اگر فکر می کنید ممکن است بخواهید از ایمپلنت های یک روزه استفاده کنید، لازم است با دندانپزشک خود صحبت کنید تا ببیند آیا شما گزینه مناسبی برای دریافت آنها هستید یا خیر. وقتی تمایل خود را با دندانپزشک خود در میان می گذارید، شما را تحت یک دسته معاینات کامل قرار می دهند تا متوجه شوند شما گزینه مناسبی برای دریافت آنها هستید یا خیر.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یک روزه - بخش دوم

باید از سلامت دهانی و سلامت فیزیکی عمومی کافی برخوردار باشید. به این معنا که اگر سیگار می کشید، بیماری خود ایمنی، مشکلات بهداشتی، یا بیماری های مزمن دارید، ممکن است گزینه مناسبی برای دریافت ایمپلنت های فوری نباشید. علاوه بر این، در صورتی که از براکسیسم (دندان قروچه) یا کلنچینگ رنج می برید، ایمپلنت های فوری و یک روزه گزینه مناسبی برای شما نیستند زیرا این عادات می توانند روی دوام ایمپلنت ها در دراز مدت تأثیر داشته باشند.

اساساً، اگر قصد دریافت ایمپلنت های دندانی را دارید- ایمپلنت های سنتی یا فوری- باید ۱۰۰ درصد تلاش خود را برای حفظ سلامت دهان و بدن بکنید. آری، گاهی اوقات، صرف نظر از بهداشت و سلامت فرد، ایمپلنت ها با شکست مواجه می شوند (حدود ۵% از موارد ظرف یک دوره زمانی ۲۰ ساله این اتفاق رخ می دهد، اما تنها کاری که می توانید برای کمک به موفقیت کاشت ایمپلنت های دندانی انجام دهید جراحی برای برداشت آنها است.

اگر سلامت دهانی و جسمی شما از شرایط مناسبی برخوردار است و سیگار نمی کشید، بیماری خود ایمنی یا بیماری مزمن دیگری دارید، یا داروهای بیس فسفونات خوراکی مصرف می کنید، گزینه مناسبی برای دریافت ایمپلنت های دندانی هستید.

 

ایمپلنت دندانی فوری یا یک روزه - بخش اول
ایمپلنت دندانی فوری یا یک روزه – بخش اول

 

مشکلات ایمپلنت های فوری یا یک روزه

این ایمپلنت ها تنها برای شرایط خاصی مناسب هستند.

ایمپلنت های یک روزه لازم است با یک استخوان محکم جوش بخورند و به احتمال زیاد، بدون مقدار مشخص نیروی گشتاور، باید بتوانند دوام بیاورند. بهترین گزینه ها برای این نوع ایمپلنت ها افرادی هستند که از قبل استخوان های محکم و دندان های نسبتاً سالمی دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت دندان

هرگونه جراحی کاشت ایمپلنتی می تواند با خطراتی همراه باشد

خطرات ایمپلنت های فوری با دیگر فرایندهای دندانپزشکی فرقی ندارد. هر بار دندانپزشک یکی از جراحی های دهانی را انجام می دهد، خطر بروز مشکلات نیز وجود دارد. دیگر خطرات مانند شکست ایمپلنت ها، عفونت، و درد، همگی از جمله خطراتی هستند که احتمال بروز آنها با کاشت ایمپلنت های دندانی وجود دارد.

درست مانند کاشت ایمپلنت های دندانی، بزرگترین خطر برای کاشت ایمپلنت های دندانی جابجایی ایمپلنت، عفونت و درد هستند.

در مقاله بعد راجع به فواید انجام این شکل قرار گیری ایمپلنت های دندانی، مراحل کاشت آنها، درد پس از انجام جراحی آن، و هزینه آن برای شما توضیح خواهیم داد.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: