چرا وقتی دندان پالپیت دارد باید پالپ دندان را از بین برد؟

بسیاری از بیمارانی که دندان درد دارند، هنگامی که به دندانپزشک مراجعه می کنند مشخص می شود که باید پالپ دندان آنها از بین برود. با این حال، همه دلیل لزوم از بین بردن پالپ دندان، زمانی که دندان پالپیت دارد را نمی دانند.

پالپیت چیست؟

پالپ یک بافت همبند است که درون حفره ای در میان عاج، متشکل از تعداد زیادی از اعصاب و عروق خونی، قرار دارد. پالپ با مینای دندان و عاج پوشیده شده است و هم در تاج و هم در ریشه یافت می شود. پالپیت در واقع واکنشی برای مبارزه با پاتوژن های پالپ دندان است. این بیماری معمولاً ناشی از وجود باکتری در پالپ دندان است. این باکتری می تواند از طریق ریشه یا حفره دندان نفوذ کند، ….

برخی علل دیگر نیز وجود دارند که منجر به پالپیت می شوند مانند: عوامل فیزیکی (تغییر در فشار محیطی)، تروما، ناشی از مواد شیمیایی (مسمومیت با جیوه، سرب،….)

پالپیت معمولاً سه مرحله دارد که با انواع آسیب ها همراه است: پری- پالپیت (پالپیت بازگشت پذیر)، پالپیت حاد، و در نهایت پالپیت مزمن.

درمان ریشه چیست؟

ریشه کن کردن کانال ریشه فرآیندی است شامل گام هایی که به نوبه خود با هدف از بین بردن تمام پالپ های عفونی و نکروز شده (از بین رفته) داخل حفره پالپ انجام می شوند. سپس کانال پاکسازی و سیل می شود تا عفونت به طور کامل برطرف شود و از بروز مجدد عفونت جلوگیری شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  باورهای نادرست درباره درمان ریشه (عصب کشی)
پالپیت دندان

چرا وقتی دندان پالپیت دارد باید پالپ دندان را از بین برد؟

در صورتی که پوسیدگی خفیف باشد، می توان پالپ ملتهب را ترمیم کرد، پزشک از موادی استفاده می کند که روند معدنی سازی مجدد را تقویت می کنند. با این حال، در موارد پالپیت و حفره های دندانی شدید، درمان ریشه ضروری است. در این زمان، پالپ دندان ملتهب نکروز شده است (از دست رفته است) و قابل احیاء شدن نیست، لازم است پالپ دندان بلافاصله از بین برود تا خوشه عفونت از بین برود تا از انتشار آن برای مدت زمان طولانی به نواحی اطراف جلوگیری شود.

هنگامی که دندان پالپیت دارد، بیمار اغلب باید درد شدیدی را تحمل کند، بخصوص در طول شب. این دردها حتی می توانند ساعت ها ادامه داشته باشند و به طور مستقیم زندگی روزمره بیمار را تحت تأثیر قرار دهند. دندان های مبتلا به پالپیت اغلب نمی توانند به صورت خود به خود بهبود یابند، اگر به موقع درمان نشوند و عفونت گسترش یابد، به دلیل تحلیل رفتن استخوان اطراف دندان، ممکن است دندان ها بیفتند. در این مرحله، کشیدن دندان ممکن است تنها گزینه ممکن باشد. با این حال، کشیدن دندان می تواند موقعیت دندان های مجاور را تحت تأثیر قرار دهد و باعث شود آنها جابجا شوند و بایت ناهمراستا شود. بنابراین کشتن پالپ دندان زمانی که دندان پالپیت دارد، برای پایان دادن به التهاب پالپ و برطرف کردن کامل درد ضروری است.

پالپیت دندان

فرآیند از بین بردن پالپ دندان

ریشه کنی ایمن پالپ به ترتیب طبق فرآیند زیر انجام می شود:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع دندان درد به چه معنا هستند؟

مرحله ۱: وضعیت دندان را با التهاب پالپ بررسی کنید.

قبل از تعیین اینکه آیا باید ریشه کنی پالپ انجام شود، پزشک یک معاینه کلی از سلامت دهان و دندان های بیمار انجام می دهد و عکس های رادیوگرافی با اشعه ایکس گرفته می شوند تا کل ساختار دندان ها را با جزئیات مشاهده کند و موقعیت و وسعت دندانی که التهاب پالپ دارد را مشخص نمیاد. سپس، پزشک در مورد یک رژیم درمانی خاص با بیمار صحبت می کند و به او توصیه می کند.

مرحله ۲: بهداشت دندانی و بی حسی

قبل از برداشتن پالپ، دندان با فرایندهایی مانند شستشو، جرمگیری و ……. تمیز می شود. تخریب کانال ریشه می تواند برای بیمار درد ایجاد کند. بنابراین، برای کمک به راحت تر بودن بیمار و کاهش مقداری از درد، دندانپزشک بی حسی را در یک اتاق استریل بسته انجام خواهد داد.

مرحله ۳: رابر دم قرار داده می شود.

در این مرحله بعد از تمیز کردن دندان ها و تزریق بی حسی، رابر دم به دور دندانی که به درمان ریشه نیاز دارد قرار داده می شود. بویژه، محیط اطراف دندان مبتلا به پالپیت باید خشک و تمیز نگه داشته شود تا از عفونت جلوگیری شود.

مرحله ۴: پالپ دندان از بین برده می شود.

پزشک با استفاده از یک مته دندانپزشکی، یک مسیر کوچک از دندان به سمت کانال ریشه ایجاد می کند. سپس پالپ را باز می کند، طول کانال را مشخص می کند و با استفاده از ابزار، بافت ملتهب و نکروز شده پالپ را بر می دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اصول طراحی لبخند

هنگامی که بافت ملتهب پالپ آسپیره می شود، کانال پاکسازی می شود و شکل داده می شود. در نهایت، پزشک برای اطمینان از اینکه بافت پالپ ملتهبی درون کانال باقی نمانده است، عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس گرفته می شود.

مرحله ۵: کانال ریشه سیل می شود.

پس از تکمیل درمان ریشه، علائم التهاب یا درد را می توان به طور کامل از بین برد. در این زمان، کانال با یک رزین دندانپزشکی مخصوص به نام گوتا پرکا (ایمن و غیر سمی برای بدن) پر می شود.

با این حال، دندان ها پس از درمان ریشه اغلب ضعیف تر از قبل هستند و به راحتی تکان می خورند. بنابراین با رضایت بیمار، دندانپزشک برای جویدن بهتر با دندان هایی که پالپ آنها درمان شده است یک روکش پرسلن روی آنها قرار می دهد.

هنگامی که پالپیت پیشرفت می کند و به مرحله شدید می رسد، اغلب به درمان ریشه یا کشیدن دندان نیاز دارد که هر دو می توانند دردناک باشند و فعالیت های روزمره را تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین در صورت مشاهده علائم پالپیت، بیمار باید بلافاصله برای تشخیص و درمان به موقع، به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کند.