پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی

در این مقاله قصد داریم به برخی نکات مربوط به پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی بپردازیم. مزایا، خطرات، و درمان های جایگزین، و نیز آنچه می توانید هنگام بازگشت از بیمارستان انتظار داشته باشید، در این مقاله عنوان شده اند.

ایمپلنت دندانی و پیوند استخوان

ایمپلنت های دندانی جایگزین های مصنوعی برای ریشه های دندان ها هستند که داخل استخوان فک کار گذاشته می شوند، به شکلی که بتوان از آن به عنوان تکیه گاه پروتزهای مصنوعی، روکش ها یا بریج ها استفاده کرد.

در برخی بیماران استخوان کافی در فک وجود ندارد تا اجازه دهد ایمپلنت های دندانی جایگذاری شوند. در مواردی که مقدار زیادی استخوان نیاز است، این امکان وجود دارد که فک را با استفاده از استخوانی بازسازی کرد که از دیگر قسمت های بدن، معمولاً لگن، گرفته شده است. این فرایند پیوند اصلی استخوان نامیده می شود.

پیوند استخوان ایمپلنت دندانی
پیوند استخوان ایمپلنت دندانی

طی فرایند پیوند استخوان چه اتفاقی می افتد؟

بیمارانی که به پیوند استخوان نیاز دارند باید برای مدت زمانی کوتاه در بیمارستان بمانند. این فرانید در حالی انجام می شود که شما (با استفاده از بی حسی موضعی) خواب هستید. طی این فرایند روند زیر دنبال می شود:

  • لثه از روی استخوان زیرین برداشته می شود، جایی که قرار است پیوند روی آن قرار داده شود، و مقدار استخوان مورد نیاز مورد بررسی قرار می گیرد.
  • سپس استخوان مورد نیاز از لگن گرفته می شود. این کار با برداشتن با دقت تکه های استخوان انجام می شود.
  • سپس زخم روی لگن با بخیه بسته می شود.
  • معمولاً یک کانولا (لوله کوچک) داخل زخم لگن کار گذاشته می شود تا از طریق آن داروهای مسکن درد دریافت شوند.
  • گاهی اوقات در طول جراحی ممکن است یک لوله تخلیه کوچک کار گذاشته شود تا خونی که پس از جراحی داخل زخم لگن انباشته می شود را تخلیه کند.
  • با برداشته شدن استخوان از لگن، استخوان به محل های ضروری منتقل می شود و سپس با پیچ ثابت می شود.
  • این کار شامل لیفت لثه و آماده سازی منطقه برای پیوند است.
  • با قرار گرفتن استخوان پیوند، زخم مجدداً در جای خود بخیه زده می شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آمادگی قبل از ایمپلنت های دندانی

وقتی پیوند با موفقیت در جای خود ثابت می شود، و محل پیوند استخوان کاملاً بهبود پیدا می کند، مرحله بعد روند کاشت ایمپلنت های دندانی را می توان آغاز کرد.

پیوند استخوان ایمپلنت دندانی
پیوند استخوان ایمپلنت دندانی

مزایای پیوند استخوان

ایمپلنت های دندانی زمانی می توانند خیلی مفید باشند که:

  • فرد مجبور باشد روی دندان سالم روکش قرار دهد.
  • به علت عدم وجود دندان یا لثه مناسب برای حمایت از روکش دندان، استفاده از پروتز یا بریج دشوار باشد.

در صورتی که استخوان کافی داخل فک وجود نداشته باشد، ممکن است نیاز باشد پیوند استخوان انجام شود تا ایمپلنت کافی برای حمایت از پروتزهای دندانی، روکش های دندانی، یا بریج ها وجود داشته باشد.

پیوندهای استخوان ممکن است برای بهبود استخوان و لثه در محل تعیین شده ایمپلنت های دندانی نیاز باشند تا ظاهر بهتری داشته باشند. بازسازی ابعاد مختلف محل کاشت ایمپلنت، قبل از دست رفتن دندان می تواند کار دشواری باشد و می توان انتظار داشت مشکلاتی بروز پیدا کنند.

پیوند استخوان ایمپلنت دندانی
پیوند استخوان ایمپلنت دندانی

مشکلات پیوند استخوان کدامند؟

  • درد، تورم، و کبودی در منطقه ای که استخوان پیوند از آن گرفته شده است. در صورتی که استخوان از لگن گرفته شده باشد، ممکن است به مدت دو تا چهار هفته، راه رفتن برای شما دشوار باشد.
  • تورم در ناحیه فک که به طور معمول حدود یک تا دو هفته طول می کشد.
  • عفونت و/ یا شکست پیوند استخوان. خطر عفونت در محلی که از آن استخوان گرفته شده است (لگن) نیز وجود دارد. ما سعی می کنیم با استفاده از تکنیک های با دقت و آنتی بیوتیک ها، از این مشکلات بپرهیزیم.
  • مقدار ناکافی استخوان پیوند به منظور پذیرش ایمپلنت های دندانی. در این موارد، ممکن است جراحی پیوند دیگری نیاز باشد.
  • خطر شکست در برخی افراد خاص، مخصوصاً افراد سیگاری، بالاتر است. در صورتی که جراح فکر کند خطر شکست در مورد شما بیشتر از حد طبیعی است، به شما توصیه هایی خواهد کرد.
  • خطر شکست در ایمپلنت هایی که در استخوان پیوند کاشته می شوند بیشتر از ایمپلنت هایی است که داخل استخوان طبیعی کاشته می شوند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکلات شایع پس از درمان ریشه (عصب کشی)

آیا جایگزین برای پیوند استخوان وجود دارد؟

جایگزین هایی مانند استخوان مصنوعی، یا استخوانی که از حیوانات یا انسان های دیگر گرفته شده اند در دسترس هستند، اما عملکرد آنها به اندازه استخوان طبیعی خود فرد خوب نیست. علت این است که احتمال پس زده شدن استخوانی که از بدن خود فرد گرفته می شود کمتر از مواردی است که منبع استخوان پیوند، خارج از بدن بیمار است. در برخی موارد، ممکن است پیوند استخوان با ترکیب مواد مختلف انجام شود، مواد مصنوعی و استخوان گرفته شده از یک منبع دیگر مانند فراورده های حیوانی. در برخی موارد، یک غشاء مصنوعی نیز ممکن است برای پوشش دادن و حفاظت از مواد پیوندی مورد استفاده قرار بگیرند. جراح، اطلاعات کافی در خصوص مواد پیوندی یا غشاء، ترکیب پیوند/ غشاء، و منبع پیوند/ غشاء را در اختیار بیمار قرار خواهد داد. انتخاب مواد می تواند مورد بحث قرار بگیرد.

آمادگی های لازم قبل از جراحی پیوند استخوان

حتماً راجع به مشکلات مربوط به سلامت خود، بیماری ها، و نیز داروهای مصرفی خود با جراح خود صحبت کنید. برخی شرایط پزشکی هستند توصیه هایی که به بیمار می شوند، و نیز اطلاعاتی که نیاز است در اختیار بیمار قرار گیرند را تحت تأثیر قرار می دهند.

اگر سیگاری هستید، به شدت به شما توصیه می کنیم ترک کنید و تا مدت طولانی از کشیدن سیگار خودداری کنید. این کار کمک چشمگیری به کاهش خطر مشکلات ایمپلنت های دندانی می کند.

پس از جراحی چه اتفاقی می افتد؟

یک دوره آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد تا در منزل و طی یک هفته آینده استفاده شوند. در اکثر موارد، مواد پیوند برای یک دوره ۳ تا ۶ ماهه در جای خود باقی خواهند ماند تا بهبود پیدا کند و پس از آن جراحی کاشت ایمپلنت دندانی انجام می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جراحی ریشه دندان با میکروسکوپ دندانپزشکی
۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: