مزایا و معایب استفاده از روکش (کراون) دندان

استفاده از روکش دندان یک روش درمانی بسیار مؤثر است که برای بازگرداندن دندان از آسیب دیدگی‌های مختلف استفاده می‌شود و در مقایسه با سایر گزینه‌های درمانی از مزایای خاصی برخوردار است. با این حال، در مورد آنها برخی معایب نیز وجود دارد که هنگام تصمیم‌گیری برای روش درمانی بیمار، باید در نظر گرفته شوند. در این مقاله قصد داریم مزایا و معایب اصلی استفاده از روکش دندان را پوشش دهیم و تأثیر آنها را بر روند درمان بیماری دندان‌ها ذکر کنیم.


مزایای روکش دندان

روکش دندان یک راه حل مناسب برای طیف وسیعی از مشکلات دندانی است. آن‌ها قادر هستند که موارد زیر را به شکلی ایده آل انجام دهند:

• حمایت از دندان‌هایی که به طور قابل توجهی صدمه دیده باشند؛
• حفاظت از دندان‌هایی که در معرض آسیب دیدگی قرار داشته باشند؛
• حمایت از دندان‌هایی که تحت درمان ریشه دندان یا عصب کشی دندان قرار گرفته باشد؛
• نگهداری از دندان‌هایی که به شدت ترک خورده باشند یا شکسته باشند؛
• پوشش دادن ایمپلنت دندانی؛ تغییر ظاهر یک دندان از طریق تغییر شکل و رنگ آن

تاج دندان یک گزینه‌ی خوب و با طول عمر بالا محسوب می‌شود، زیرا دوام و عمر آن بین ۵ تا ۱۵ سال طول می‌کشد و رضایت بیمار از آنها در سطح مناسبی قرار دارد. درمان با استفاده از روکش دندان دارای میزان موفقیت بالایی نسبت به سایر روش‌های ترمیم دندان و یا رها کردن بدون درمان آنهاست. این شیوه‌ی دندانپزشکی توسط مطالعات علمی مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است و از لحاظ علمی توسط آنها پشتیبانی می‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا حس می کنم دندان هایم مزه دارند؟

معایب استفاده از روکش دندان

با وجود اینکه، استفاده از تاج دندان با مزایای متعددی همراه است و موفقیت‌های بسیاری از آنها ثبت شده است، چند ایراد و مشکل نیز دارند که برخی از آنها شامل آماده سازی دندان قبل از نصب روکش دندان می‌شود.  برخی از بیماران ممکن است هنگام استفاده از این ابزارها و بعد از عمل آنها بطور کوتاه مدت دچار ناراحتی شوند و در صورتیکه دندان مذکور درمان ریشه نشده باشد ممکن است نسبت به سرما یا گرمای شدید حساسیت داشته باشد. با استفاده از خمیردندان‌های طراحی شده برای دندانهای حساس، می‌توان حساسیت این ابزارها را کاهش داد. مسئله دیگر در مورد استفاده از روکش دندان، مشکل مربوط به درد یا حساسیت هنگام خوردن است که به دلیل عدم تنظیم مناسب ارتفاع آنها به وجود می‌آید. این مورد نیز با کمک متخصص ریشه دندان و با تنظیم ارتفاع آنها می توان برطرف کرد.
در برخی موارد که روکش دندان از پرسلن ساخته می‌شود، مسئله شکسته شدن و خرد شدن روکش دندان مطرح می‌شود که نمونه‌هایی از آنها دیده شده است. در مواردی که شکستگی و ترک های بدنه آنها کوچک باشد، می‌توان از گزینه تعمیر آنها استفاده کرد، اما اگر شکستگی آن‌ها بسیار زیاد باشد و امکان استفاده از آن فراهم نباشد، جایگزینی روکش دندان بهترین راه حل پیشنهادی توسط متخصص ریشه دندان است.
در برخی از بیماران، سِمان (چسب روکش) دندانی مورد استفاده برای نگه داشتن روکش در محل دندان، ممکن است شسته شده و از بین برود. این موضوع ممکن است سبب شود که تاج بلند شده و باکتری‌ها به راحتی به فضای زیر آن وارد شود که منجر به پوسیدگی دندان می‌شود. گاهی اوقات نیز ممکن است روکش دندان به طور کامل بیفتد که معمولاً به دلیل عدم استفاده مناسب از آنها و یا نداشتن سِمان کافی برای نگه داشتن روکش بر روی دندان‌ها رخ می‌دهد. تعمیر و یا جایگزینی روکشها بهترین شیوه برای درمان این مسئله است.
در برخی موارد بسیار نادر، ممکن است در برخی از بیماران مسئله واکنش آلرژیک به ماده پرسلن یا از فلزات استفاده شده در روکش مطرح شود. در ضمن در مورد این ابزارها ممکن است مسئله گران بودن نیز مطرح شود که برای برخی از بیماران، استفاده از روکش دندان گرانتر از سایر شیوه‌های درمانی است. البته روکش های تازه‌های ساخته شده از زیرکونیا یا طلا نسبت به تاج‌های ساخته شده از پرسلان گرانتر هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خونریزی لثه هنگام کشیدن نخ دندان

نتیجه گیری

خطرات و مزایای روکش دندان برای هر کدام از بیماران باید به شکلی مورد توجه قرار گیرد که از ارائه بهترین توصیه‌ها و روشها برای هر فرد اطمینان حاصل شود. به عنوان مثال، زمانی که مسئله بازگرداندن یک دندان افتاده بین دو دندان ثابت مطرح می‌شود، یک پل دندانی (بریج) همراه با روکش،قوی‌تر از پروتزهای مصنوعی و متحرک هستند. در صورتی که بودجه کافی در دسترس باشد، به طور کلی ایمپلنت دندان گزینه بهتری نسبت به جایگزینی دندان از دست رفته با روکش دندانهای مجاور و انجام بریج(پُل) دندان محسوب می‌شود، زیرا ایمپلنت دندان وضعیت دندان های مجاور را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد و خطر ابتلا در قسمت زیرین پل دندانی مطرح نیست.
بنابر این، اگر یک بیمار بتواند از ایمپلنت دندانی استفاده کند، گزینه بهتری در اختیار دارد. اما اگر به دنبال یک گزینه بادوام و ارزان‌تر هستید، روکش دندان همراه با پل دندان بهترین گزینه ممکن است. در انتخاب شیوه درمانی مسائل مختلفی مانند اهداف اصلی از شیوه درمان و همچنین مورد مناسب برای اقدامات پزشکی مطرح می‌شود که باید در کنار منافع مالی قرار گیرند. اگر می‌خواهید با سایر کارهایی که یک متخصص ریشه دندان می‌تواند انجام دهد، آشنا شوید، با ما در تماس باشید.

۵/۵ (۱ نظر)
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: