فیشور سیلانت – حفظ دندان کودکان در برابر پوسیدگی

فیشور سیلانت و اصطلاح “فیشور دندان” شاید شبیه نوعی جراحی به نظر برسد، اما در واقع ساختار طبیعی دندان های آسیاب بزرگ (مولر) را توصیف می کند. فیشور سیلانت کمک می کند این سطوح دندان در برابر گسترش پلاک، ذرات غذا و حفره های دندان حفظ شوند. اکثر دندانپزشک ها این روش درمان را برای کودکان پیشنهاد می دهند، زمانی که دندان های دائم آنها بیرون می آیند در نتیجه احتمال سالم باقی ماندن دندان ها با ورود به بزرگسالی افزایش خواهد یافت.

فیشور سیلانت دندان کودکان
فیشور سیلانت دندان کودکان

پیت و فیشور

سطح دندان های مولر به صورت طبیعی ناهموار است، به همین دلیل به شما اجازه می دهد حین جویدن غذاها را خرد کنید. دندانپزشک ها این فرو رفتگی ها را تحت عنوان “پیت ها” و “فیشورها” دسته بندی می کنند. پیت ها و فیشورها در دندان های مولر برخی افراد عمیق تر از دیگر افراد هستند. در واقع، الگوی پیت ها و فیشورها در دندان های مختلف یک فرد هم می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، در یک دندان مولر ممکن است فیشورها بسیار عمیق باشند، در حالی که در دندان های کناری ممکن است کم عمق تر باشند.

هرچند لازم است دندان های مولر سطوح ناهموار داشته باشند تا قادر باشند غذا را به خوبی خرد کنند، اما می توانند محلی برای تجمع ذرات اضافی غذا باشند که منجر به پوسیدگی دندان ها خواهند شد. علاوه بر این، سطح بیشتری برای تشکیل پلاک دندان فراهم می آورند و موجب کلسیفیه شدن دندان می شوند. به خاطر داشته باشید که تمیز کردن فیشورهای عمیق دشوارتر است، در نتیجه بیرون آوردن غذاهای باقی مانده، مواد قندی و پلاک هایی که روی این سطوح دندان ها در حال گسترش هستند هر صبح و شب با استفاده از مسواک دشوارتر است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت از ایمپلنت های All-On-4

مسواک زدن با دقت برای کودکان کوچک تر دشوارتر است، در نتیجه احتمال ایجاد حفره در دندان های آنها بیشتر از افراد بزرگسال است. اولین دندان مولر دائم تقریباً در حدود ۶ سالگی بیرون می آید و باید تا پایان عمر همراه فرد باشد. اما پوسیدگی فیشور در سنین خردسالی می تواند موجب آسیب به این دندان ها شود که باعث می شود دندان به ترمیم و درمان نیاز داشته باشد. هرچند می تواند مؤثر باشد اما می تواند موجب کاهش طول عمر دندان شود.

فیشور سیلانت دندان کودکان
فیشور سیلانت دندان کودکان

پیشگیری از حفره ی دندان با استفاده از سیلانت

فیشور سیلانت در کودکان یکی از روش های بسیار مؤثر برای محافظت از دندان های مولر در برابر پوسیدگی است. این مواد که محافظت کننده و پیشگیرانه هستند به عنوان پوششی طراحی شده اند که می توان آنها را مانند رنگ روی دندان ها زد که بین مینای دندان و باکتری هایی که می توانند آزادانه روی سطح دندان انباشته شوند یک مانع ایجاد می کنند. سیلانت ها در فیشور های عمیق لایه ی محافظتی عالی بوجود می آورند، محل هایی که با مسواک نمی توان به آنها دسترسی پیدا کرد مگر اینکه توانایی جویدن را تحت تأثیر قرار دهد و تغییرات دائم در مینای دندان ایجاد کند.

سیلانت ها می توانند به پیشگیری از آسیب های دراز مدت کمک کنند که ممکن است در نتیجه ی پوسیدگی و ترمیم های بعدی دندان، از قبیل پر کردن دندان، اتفاق بیافتند. شما و دندانپزشکتان می توانید با هم تصمیم بگیرید سیلانت برای کدام یک از دندان ها مفیدتر است. این پوشش ها می توانند در پیشگیری از حفره های دندان ها بسیار مؤثر باشند، با این حال، نباید مراقبت از دندان های خود را متوقف کنید. از یک خمیر دندان فلورایده ی با کیفیت استفاده کنید، به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و هر سال دو مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا مشکلات پوسیدگی دندان و نیاز به درمان ریشه ژنتیکی و ارثی هستند؟
فیشور سیلانت دندان کودکان
فیشور سیلانت دندان کودکان

مراحل درمان فیشور سیلانت

اعمال فیشور سیلانت روی دندان ها به راحتی انجام می شود و کل فرایند آن می تواند در مطب دندانپزشک تنها ظرف چند دقیقه انجام شود. دندانپزشک یا متخصص بهداشت دهان و دندان کار خود را با پاکسازی دندان ها با استفاده از خمیر پامیس (ماده ای متشکل از سیلیکات های آلومینیوم، پتاسیم و سدیم که در دندانپزشکی به عنوان ماده ی ساینده یا جلا دهنده کاربرد دارد) آغاز می کند، سپس یک ماده ی اچ کننده روی آن اعمال می کند که به آرامی موجب ناهموار شدن سطح دندان می شود. این کار باعث می شود سیلانت راحت تر به دندان بچسبد. پس از اعمال ماده ی اچ کننده، دندان شستشو داده شده و سپس خشک می شود و در انتها سیلانت مانند رنگ روی آن زده می شود. رزینی که برای سیلانت استفاده می شود باید با تاباندن نور به مدت چند دقیقه خشک و سفت شود. به محض خشک شدن کامل رزین، سیلانت به مدت ۵ تا ۱۰ سال از دندان ها محافظت خواهد کرد.

سیلانت ها ممکن است به مرور زمان ساییده شوند، بنابراین در هر بار مراجعه، دندانپزشک آنها را با دقت بررسی خواهد کرد. در صورت ساییده شدن یا شکستن، باید سیلانت جدیدی جایگزین سیلانت قدیمی شود تا بتواند از دندان محافظت کند. خوشبختانه، سیلانت ها آزار دهنده نیستند- حتی ممکن است از وجود آنها غافل شوید- تنها ممکن است سطح دندان شما مسطح تر شده باشد. رزینی که برای سیلانت دندان استفاده می شود اغلب شفاف، سفید یا همرنگ دندان است، بنابراین هنگام حرف زدن چندان قابل دیدن نیست.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت کوتاه دندان - بخش اول

سیلانت ها اغلب برای کودکان استفاده می شوند، اما بزرگسالان نیز می توانند از فواید این روش درمان بهره مند شوند. اگر به عنوان یک فرد بزرگسال در دندان های خود فیشور عمیق دارید، احتمال پوسیدگی آنها زیاد است. حتماً با دندانپزشک خود صحبت کنید تا با قرار دادن سیلانت روی آنها مانع پوسیدگی و ایجاد حفره در آنها شوید

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: