شل شدن ایمپلنت های دندانی یا روکش آنها

شهرت ایمپلنت ها رو به افزایش است زیرا به افراد اجازه می دهند دندان های از دست رفته خود را با ایمپلنت هایی جایگزین کنند که ظاهری شبیه دندان های طبیعی دارند و می توانند تا پایان عمر دوام داشته باشند. از سوی دیگر، با قرار گرفتن داخل استخوان فک و تحریک روند استخوان سازی، به پیشگیری از تحلیل استخوان کمک می کنند. متأسفانه، این روکش های ایمپلنتی نیز بدون مشکل نیستند و به مرور زمان می تواند شل شدن آنها آغاز شود. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که فکر می کنید اگر روکش ایمپلنت یا خود ایمپلنت شما شل شد چه باید بکنید، باید این مطلب را تا پایان بخوانید تا اطلاعات لازم را بدست بیاورید.

گرچه حدود ۹۵% از بیمارانی که کاشت ایمپلنت داشته اند تجربه موفقیت آمیزی داشته اند، اما ممکن است برخی مشکلات بروز پیدا کنند. وقتی روکش یک ایمپلنت دندانی شل می شود، بیمار باید به دندانپزشک مراجعه کند. در صورتی که روکش به طور کامل از روی ایمپلنت جدا شد سعی کنید آن را دور نیندازید یا گم نکنید، در غیر اینصورت لازم است روکش دیگری برای شما ساخته شود. آن را داخل یک پارچه تمیز قرار دهید و با خود نزد دندانپزشک ببرید تا آن را مجدداً برای شما بچسباند.

 

شل شدن ایمپلنت های دندانی یا روکش آنها
شل شدن ایمپلنت های دندانی یا روکش آنها

 

در صورتی که بیمار نتواند خیلی زود به دندانپزشک مراجعه کند، باید در رژیم غذایی خود غذاهای نرم را بگنجانید تا به ایمپلنت فشار وارد نشود. هرگز سعی نکنید خودتان روکش را در جای خود بچسبانید زیرا ممکن است مشکل وخیم تر شود. بعلاوه، توصیه می شود در طول مدتی که روکش روی ایمپلنت شل شده یا جدا شده است، بهداشت دهان و دندان ها را به خوبی رعایت کنید زیرا این احتمال وجود دارد که ذرات غذا و باکتری ها به اطراف ایمپلنت ها نفوذ کنند و موجب عفونت لثه های اطراف آن و بروز بیماری پری- ایمپلنتایتیس، تحلیل استخوان و در نهایت شکست کاشت ایمپلنت شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا حساسیت به ایمپلنت های تیتانیومی واقعیت دارد؟

نوعی سمان (چسب مخصوص دندانپزشکی) موقتی دندانپزشکی اطراف خط لثه ها وجود دارد که همه چیز را کنار یکدیگر قرار می دهد به همین دلیل باید سعی کنید آن را تمیز و سالم نگه دارید. دندان های طبیعی اطراف ایمپلنت ها نیز در این مدت می توانند نسبت به سرما و گرما حساس شوند.

آیا روکش شل شده قابل ترمیم و اصلاح است؟

دندانپزشک ابتدا نوع آسیبی که به ایمپلنت دندانی یا روکش آن وارد شده است را مورد بررسی قرار می دهد. در صورتی که پیچ آن شل شده باشد، دندانپزشک بخش روکش آن را باز می کند تا بتواند پیچ را ببیند و مشخص کند آیا نیاز است تعویض شود یا تنها باید اندکی محکم تر شود. در اکثر موارد، این کار یک تعمیر ساده است که با محکم کردن پیچ و پر کردن حفره آن با مواد مخصوص انجام می شود. دندانپزشک می تواند پیچ را تعویض کند و روکش را به شکلی روی آن قرار دهد که دیگر شل نشود و بیمار بتواند به شکل طبیعی غذا بجود و گاز بزند. وقتی ایمپلنت دندانی ترمیم می شود، محکم تر می شود و احتمال آسیب دیدن آن کمتر خواهد شد.

 

شل شدن ایمپلنت های دندانی یا روکش آنها
شل شدن ایمپلنت های دندانی یا روکش آنها

علل شل شدن ایمپلنت های دندانی

در مطالعه ای که روی هزاران نمونه ایمپلنت های دندانی کاشته شده انجام شده بود مشخص شد ۶/۷ درصد از این افراد، ظرف یک سال نخست پس از جراحی خود، حداقل یکی از ایمپلنت های کاشته شده خود را از دست داده اند. در ۵/۱۴ درصد از آنها پری ایمپلنتایتیس گسترش یافته بود که منجر به تحلیل چشمگیر استخوان شده بود (پری ایمپلنتایتیس نوعی بیماری التهابی است که بافت های اطراف ایمپلنت های دندانی را تحت تأثیر قرار می دهد). ۵۰% از افرادی که ایمپلنت داشته اند، حداقل یک شکل خفیف از پری ایمپلنتایتیس را داشته اند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندانپزشک زیبایی کیست؟ دندانپزشکی زیبایی چیست؟

این آمار ترسناک به نظر می رسند، اما باید دقت نمود که بسیاری از این بیماران که با ایمپلنت های خود مشکل داشته اند عوامل خطر زای دیگری نیز داشتند. به عنوان مثال، کشیدن سیگار یکی از اصلی ترین علل شکست ایمپلنت های دندانی است. دیگر عللی که می توانند احتمال دوام ایمپلنت های دندانی را در طولانی مدت کاهش دهند عبارتند از:

  • خونرسانی ضعیف به منطقه اطراف ایمپلنت
  • مصرف داروهای خاص، مانند داروهایی که برای درمان پوکی استخوان استفاده می شوند، که می توانند ایمپلنت ها را تحت تأثیر قرار دهند.
  • وجود عفونت های قدیمی اطراف محل کاشت ایمپلنت
  • جابجایی یا حرکت ایمپلنت پس از کاشت
  • قرار گرفتن روکش ها خیلی زود روی ایمپلنت

در صورت شل شدن ایمپلنت دندانی چه باید کرد؟

اگر احساس کردید که ایمپلنت شما شل شده است، نگران نشوید، زیرا احتمالاً این مشکل به روکش آن مربوط می شود و خود ایمپلنت مشکلی ندارد. دندان های طبیعی می توانند ذره ای حرکت کنند؛ زیرا به الیافی (الیاف لیگامان پریودنتال) متصل هستند که حالت کشسان دارد، در حالی که ایمپلنت ها نمی توانند حرکات ریز داشته باشند. در صورت شل شدن ایمپلنت، احتمالاً با مشکل شکست ایمپلنت دندانی مواجه شده اید. دندانپزشک ها برای انجام این کار نیز آموزش دیده اند.

شکست ایمپلنت های دندانی ممکن است و زمانی اتفاق می افتد که استخوان دیگر نمی تواند ایمپلنت را حمایت کند زیرا بافت لثه جای آن را گرفته است. به احتمال زیاد دندانپزشک ایمپلنت مشکل دار را خارج می کند و اطراف محل کاشت ایمپلنت را با پیوند استخوان تقویت می کند تا مدتی بعد ایمپلنت جدیدی در جای آن قرار دهد. هیچ راهی برای نجات ایمپلنتی که شل شده است وجود ندارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نکات مهمی که قبل از درمان ریشه دندان باید بدانیم 

دندانپزشک ها توصیه می کنند بیماران برای پیشگیری از شل شدن روکش ایمپلنت ها، در طول خواب از محافظ دندان استفاده کنند. در طول خواب ممکن است به دندان ها فشار شدید وارد شود، بنابراین مهم است از ایمپلنت های آنها به درستی در برابر شل شدن و دیگر آسیب ها محافظت شود.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: