آیا درمان ریشه با سرطان ارتباط دارد؟

افسانه درمان ریشه و سرطان

از دهه ۱۹۲۰ افسانه ای وجود داشته است مبنی بر اینکه درمان ریشه یا همان عصب کشی دندان یکی از عوامل اصلی بروز سرطان و دیگر بیماری های مضر هستند. شاید شما هم این را شنیده باشید. منشاء این شایعه و افسانه تحقیقی است که توسط وستون پرایس (Weston Price) انجام شد، دندانپزشکی که در اوایل قرن بیستم یک دسته تست های ناقص با طراحی ضعیف انجام داد.

پرایس بر اساس تحقیقات شخصی خود معتقد بود دندان مرده ای (از دست رفته) که تحت درمان ریشه یا عصب کشی قرار گرفته باشد هنوز هم می تواند به شکلی باور نکردنی محل پنهان شدن سموم مضر باشد. به گفته او، این سموم می توانند به عنوان بستری مناسب برای رشد سرطان، آرتروز، بیماری های قلبی و دیگر بیماری های مهم عمل کنند.

ارتباط درمان ریشه با سرطان
ارتباط درمان ریشه با سرطان

درمان ریشه چیست؟

درمان ریشه یا عصب کشی یکی از فرایندهای دندانپزشکی است که دندان آسیب دیده یا عفونی را ترمیم می کند. عصب کشی توانسته است سالانه میلیون ها دندان را نجات دهد. به جای کشیدن دندانی که به طور کامل عفونی شده است، اندودنتیست با دریل دندانپزشکی مرکز ریشه دندان را تخلیه می کند تا کانال درون آن را پاکسازی و پر کند.

مرکز دندان مملو از عروق خونی، بافت های همبند و پایانه های عصبی است که آن را زنده نگه می دارند. به حفره ای که این اجزاء درون آن واقع شده اند پالپ دندان گفته می شود. قلب دندان می تواند در نتیجه شکستن یا وجود حفره درون دندان عفونی شود. در صورتی که این مشکل بدون درمان باقی بماند، این باکتری می تواند موجب بروز مشکلاتی از قبیل آبسه دندان، تحلیل استخوان، تورم، درد دندان یا حتی عفونت شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تحلیل استخوان اطراف ریشه دندان

زمانی که پالپ ریشه عفونی می شود، باید هر چه زودتر درمان شود. اندودانتیکس شاخه ای از دندانپزشکی است که به مطالعه، بررسی و درمان بیماری های پالپ ریشه دندان می پردازد. در صورتی که داخل پالپ ریشه دندان عفونی باشد، دو درمانی که در دسترس هستند عبارتند از درمان کانال ریشه یا کشیدن دندان.

ارتباط درمان ریشه با سرطان
ارتباط درمان ریشه با سرطان

 

باور غلط ارتباط سرطان با درمان ریشه

این ادعا که درمان ریشه یا عصب کشی می تواند موجب بروز سرطان شود کاملاً نادرست است. از طرف دیگر، این افسانه سلامت عمومی جامعه را با خطر جدی مواجه می سازد زیرا باعث می شود افراد بسیاری که به درمان ریشه نیاز دارند از انجام آن خودداری کنند. این افسانه نادرست بر اساس تحقیقات پرایس است، که به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند. در اینجا به برخی مشکلات روش های پرایس خواهیم پرداخت:

  • شرایط آزمایشات پرایس چندان تحت کنترل نبودند.
  • تست ها در محیط غیر استریل انجام شده بودند.
  • در تحقیقات دیگر محققان نتایج تکرار نشده بودند.

هرچند هیچ شواهدی برای تأیید این ادعا وجود ندارد، اما این اطلاعات غلط موجب سردرگمی و اضطراب افراد اجتماع می شوند. فرایند درمان ریشه تنها فرایند در دنیای پزشکی و دندانپزشکی است که یک عضو مرده (دندان از دست رفته) را حفظ می کند. درمانی که همیشه برای قانقاریا (عفونت یا فساد یکی از اعضاء بدن) وجود داشته است، قطع عضو بوده است، با این حال، دندانپزشکان و متخصصان اندودنسی که درمان ریشه را انجام می دهند این درمان را باور ندارند و معتقدند درمان ریشه یا عصب کشی می تواند کاملاً بی خطر و مؤثر واقع شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تست پالپ روشی برای بررسی زنده بودن دندان
ارتباط درمان ریشه با سرطان
ارتباط درمان ریشه با سرطان

درمان ریشه و ترس از ابتلا به سرطان

افرادی که تحت درمان ریشه قرار می گیرند، کمابیش مانند دیگر افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری ها هستند و هیچ شواهدی مبنی بر ارتباط درمان ریشه با دیگر بیماری ها وجود ندارد. از طرف دیگر، شایعات می توانند موجب ایجاد استرس بی مورد برای بسیاری از افراد شوند از جمله بیمارانی که قبلاً تحت درمان ریشه قرار گرفته اند یا نیاز به درمان ریشه دارند.

برخی افرادی که قبلاً تحت درمان ریشه قرار گرفته اند ممکن است از ترس به کشیدن دندان عصب کشی شده خود اقدام کنند. به نظر آنها این کار نوعی احتیاط است زیرا فکر می کنند دندانی که از دست رفته است احتمال خطر بروز سرطان را افزایش می دهد. هرچند کشیدن دندان از دست رفته همیشه از جمله گزینه های موجود بوده است اما غیر ضروری است و دندانپزشک ها معتقدند حفظ دندان های طبیعی بهترین گزینه است.

کشیدن دندان و جایگزینی آن به زمان، هزینه و درمان اضافی نیاز دارد و می تواند روی دندان های کناری تأثیر منفی داشته باشد. در بسیاری از موارد مشاهده شده است دندانی که تحت درمان ریشه قرار گرفته است کاملاً سالم باقی مانده است و تا پایان عمر فرد محکم باقی مانده است.

به جای ایجاد ترس، بد گمانی و استرس و نگرانی در افراد اجتماع نسبت به کل شاخه دندانپزشکی، افراد باید به پیشرفت های دندانپزشکی مدرن اعتماد کنند که موجب افزایش امنیت، قابل پیش بینی بودن نتایج و مؤثر واقع شدن درمان اندودانتیک و درمان کانال ریشه شده اند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا کم خوابی برای سلامت دهان و دندان ها خطرناک است؟
ارتباط درمان ریشه با سرطان
ارتباط درمان ریشه با سرطان

 

نتیجه گیری

این ایده که درمان ریشه می تواند موجب بروز سرطان شود افسانه ای است که در نتیجه تحقیقات نادرست، از یک قرن پیش تاکنون، روی زبان ها افتاده است. از آن زمان تاکنون، دانش دندانپزشکی پیشرفت زیادی داشته است و تجهیزات پزشکی، بهداشتی، بی حسی و تکنیک های بی خطرتری ابداع شده اند. این پیشرفت ها انجام بی خطر و قابل اعتماد درمان هایی را ممکن ساخته اند که انجام آنها ۱۰۰ سال پیش دردناک و بسیار خطرناک بود. اصلاً دلیلی وجود ندارد از این بترسید که درمان ریشه دندان شما منجر به بروز سرطان شود.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: