آمادگی قبل از ایمپلنت های دندانی

دریافت ایمپلنت های دندانی نخستین گام به سوی احیاء و باز گرداندن دوباره توانایی جویدن و گاز زدن به افرادی است که دندان های خود را از دست داده اند. این فرایند می تواند ساختار فک پس از افتادن دندان ها را حفظ کند. ایمپلنت های دندانی می توانند حیطه وسیعی از پروتزهای مصنوعی دندانی را حمایت کنند که می توانند جایگزین دندان های آسیب دیده یا از دست رفته شوند و می توانند به عنوان ستونی قابل اتکاء عمل کنند که عملاً تبدیل به بخشی از بدن می شوند.

ایمپلنت پس از قرار گیری داخل فک، با استخوان ها جوش می خورد و به لنگری بی خطر برای تعداد زیادی از گزینه های جایگزین دندان تبدیل می شود. بیمار می تواند از بریج ها، روکش ها، یا دندان های متحرک استفاده کند که احساسی طبیعی مانند دندان های اصلی بوجود می آورند.

گرچه ایمپلنت های دندانی مزایای بسیاری دارند، اما بواسطه ماهیت این فرایند، بیماران اغلب از انجام آن هراس دارند. خوشبختانه، با داشتن اطلاعات کافی راجع به آماده سازی و بهبود نهایی می توان حجم زیادی از استرس و نگرانی قبل از این فرایند را کاهش داد.

آمادگی برای دریافت ایمپلنت های دندانی
آمادگی برای دریافت ایمپلنت های دندانی

روند کاشت ایمپلنت چقدر سخت است؟

گرچه فکر کردن به قرار دادن ایمپلنت های پیچ مانند داخل فک و لثه ها ممکن است تا حدودی هراس انگیز باشد، اما این جراحی آنگونه که به نظر می رسد، تهاجمی نیست. شایع ترین مشکلاتی که پس از این فرایند بروز پیدا می کنند و افراد با آنها مواجه می شوند عبارتند از درد، تورم، و خونریزی- که همه آنها را می توان با مصرف داروی درست و استراحت لازم مدیریت کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی

جراحی کاشت ایمپلنت دندانی چقدر درد دارد؟

بسته به نوع جراحی انجام شده و تکنیک استفاده شده، این درد معمولاً خفیف تا متوسط است. افراد معمولاً به شکل های مختلفی با این درد برخورد می کنند و آستانه تحمل درد در آنها متفاوت است، اما اکثر بیماران درد پس از کاشت ایمپلنت را از یک تا ۱۰، ۴ گزارش می کنند.

چگونه می توان این درد را تسکین داد؟

اگر اندازه درد ۳ یا کمتر است، داروهای ساده ای که در داروخانه بدون نسخه پزشک ارائه می شوند، مانند تیلنول یا ادویل می توانند به برطرف نمودن هر گونه ناراحتی کمک کنند. برای افرادی که درد خود را ۴ یا بیشتر گزارش می دهند، تا زمانی که ناراحتی از بین برود، می توان از تیلنول در کنار کدئین استفاده کرد که نیاز به تجویز پزشک دارد. بسیار نادر است که فردی پس از این جراحی، درد شدید یا غیر قابل تحملی تجربه کند.

تورم و خونریزی چطور؟

طی ۲۴- ۴۸ ساعت نخست، بیمار در قسمت لثه های خود مقداری تورم خواهد داشت، که با قرار دادن کیسه یخ روی موضع کاهش می یابد. پس از ۴۸ ساعت، اگر تورم ادامه داشت، به جای کیسه یخ کیسه آب گرم استفاده کنید. خونریزی یکی دیگر از تأثیرات جانبی کاشت ایمپلنت های دندانی است، اما معمولاً بسیار اندک است و ظرف مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از جراحی متوقف خواهد شد. در طول این دوره، با لثه های خود به آرامی برخورد کنید و از خوردن غذاهای سفت و پر ادویه خودداری کنید تا ناراحتی را به حداقل برسانید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آنچه باید در مورد نهفتگی دندان بدانید!
آمادگی برای دریافت ایمپلنت های دندانی
آمادگی برای دریافت ایمپلنت های دندانی

آمادگی قبل از ایمپلنت دندانی شامل چه مواردی است؟

قبل از دریافت ایمپلنت های دندانی باید کاملاً پویا و آگاه باشید تا دوره بهبود شما به راحتی هر چه تمام تر سپری شود. برخی از کارهایی که می توانید روز قبل از جراحی انجام دهید عبارتند از:

  • آماده سازی وعده های غذایی. غذاهای نرمی مانند پاستا، فرنی، سوپ، آماده کنید و در صورت امکان آنها را در اندازه های کوچک فریز کنید. برای چند روز نخست، ممکن است لثه های شما دردناک باشند و ممکن است نتوانید غذاهای سفت تر مانند دانه ها یا سبزیجات خام را بجوید. گرفتن آب میوه ها راه دیگری است که از طریق آن می توانید از تمام فواید میوه ها طی این دوره برخوردار شوید. شیک های مقوی که به صورت آماده تهیه می شوند می توانند شما را سیر کنند در حالی که پروتئین های مورد نیاز بدن شما، وقتی بدن به آنها نیاز دارد و گزینه های شما محدود هستند، را تأمین نمایند. می توانید به یک کافی شاپ بروید و با خوردن یک میلک شیک هم خودتان را تقویت کنید هم کمی حال و هوای خود را عوض کنید. سعی کنید خوراکی های اسیدی و ادویه دار را کنار بگذارید.
  • برنامه های خود را بر اساس این جراحی بچینید. برای کاهش خطر، از چیدن برنامه های مهم خود تا حداقل یک هفته پس از جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی خودداری کنید. به طور میانگین، سه روز نخست را باید صرف مراقبت از خود و استراحت کنید. گرچه برخی بیماران ممکن است بتوانند زودتر از سه روز پس از جراحی سر کار یا به محل تحصیل بروند، بهتر است احتیاط کنید و برای پس از جراحی برنامه مهمی نچینید.
  • روزه بگیرید. اگر قرار است جراحی شما با بیهوشی عمومی انجام شود، از ۴ تا ۱۲ ساعت قبل از آن، از خوردن هر چیزی خودداری کنید. راجع به نکات خاص مربوط به مدت زمان لازم برای نخوردن غذا، با جراح خود صحبت کنید.
  • راحت باشید. لاک ناخن و آرایش خود را پاک کنید و لباسی راحت به تن داشته باشید.
  • برای بازگشت به منزل برنامه ریزی کنید. با کسی هماهنگ کنید تا هنگام بازگشت به منزل شما را همراهی کند، مخصوصاً اگر جراحی شما تحت بیهوشی انجام می شود. داروها و مکمل های خود را به همراه داشته باشید. راجع به داروهای مصرفی خود با دندانپزشک خود صحبت کنید مبادا برای این فرایند خطری ایجاد کنند، مخصوصاً اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید. آسپرین، روغن ماهی امگا ۳، و ویتامین C را قبل از جراحی کاشت ایمپلنت مصرف نکنید.
  • شب قبل استراحت کافی داشته باشید. برای داشتن دوره بهبود و ریکاوری خوب لازم است تمام قوای خود را جمع کنید، بنابراین روزی که برای جراحی مراجعه می کنید استراحت کافی داشته باشید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مضرات دندان قروچه برای دندان ها
۲/۵ (۱ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست
اگر نیاز به عکس رادیوگرافی دهان و دندان دارید کلیک کنید:اطلاعات بیشتر
error: