تاثیر مصرف دخانیات بر درمان ریشه

آیا برای ترک سیگار به دلیل دیگری نیاز دارید؟ ترک سیگار قطعا به شما کمک خواهد کرد تا به درمان ریشه‌ی دندان (عصب کشی) نیاز نداشته باشید. نتایج مطالعه‌ای جدید نشان داده‌اند افرادی که سیگار می‌کشند، تقریبا دو برابر بیشتر از افرادی که سیگار نمی‌کشند نیاز به درمان ریشه خواهند داشت. از سوی دیگر، خطر نیاز افراد سیگاری به درمان ریشه با افزایش تعداد سال‌های کشیدن سیگار افزایش می‌یابد.

تاثیر مصرف دخانیات بر درمان ریشه

نتایج این مطالعه در زنان و مردان یکسان بود. به این معنا که کشیدن سیگار در زنان و مردان به یک میزان خطرناک خواهد بود. گرچه تعداد زنان سیگاری کمتر از مردان سیگاری است (کشیدن سیگار را دیرتر آغاز می‌کنند و در طول روز کمتر از مردان سیگار می‌کشند)، با این حال میزان خطر در آنها نیز به همان نسبت بالاست. درمان ریشه زمانی صورت می‌گیرد که پالپ دندان– که شامل اعصاب، رگ‌های خونی و بافت‌های همبند است- عفونی و ملتهب می‌شود. بافت عفونی برداشته می‌شود و سپس بخش خالی شده پاکسازی شده و پر می‌شود تا از عفونت مجدد آن پیشگیری شود.

تحقیق درباره تاثیر کشیدن سیگار و نیاز به درمان ریشه

تاثیر مصرف دخانیات بر درمان ریشه

این تحقیق به مدت ۲۸ سال روی ۸۱۱ مرد صورت گرفت. افراد تحت بررسی هر سه سال یک مرتبه برای آزمایشات لازم و تهیه‌ی تصاویر رادیوگرافی با اشعه‌ی ایکس به مرکز مراجعه می‌کردند. بعلاوه، افراد عادات کشیدن سیگار خود را نیز گزارش می‌کردند. تعدادی از افراد هرگز سیگار نکشیده بودند، تعدادی دیگر قبلا سیگاری بودند و تعدادی دیگر همچنان سیگاری بودند و پیپ یا سیگار می‌کشیدند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تحلیل لثه و آنچه باید در مورد آن بدانید

محققان به بررسی تصاویر رادیوگرافی پرداختند که آیا درمان ریشه انجام شده است یا خیر. نتایج بررسی حاکی از آن بود از بین افرادی سیگاری، افرادی که بیش از ۱۲ سال این عادت را با خود به همراه داشتند بیشتر از سایرین درمان ریشه را تجربه کرده بودند. افرادی که سال‌های کمتری سیگار کشیده بودند، به همان میزان خطر درمان ریشه در آنها کمتر بود، با این حال احتمال نیاز به درمان ریشه در آنها بیشتر از افراد غیر سیگاری بود.

خبر خوب اینکه، در صورت ترک سیگار، احتمال نیاز به درمان ریشه نیز کاهش خواهد یافت.

چرا کشیدن سیگار موجب افزایش احتمال نیاز به درمان ریشه خواهد شد؟

تاثیر مصرف دخانیات بر درمان ریشه

نیاز به درمان ریشه اغلب زمانی افزایش می‌یابد که باکتری به درون حفره‌ی پالپ دندان نفوذ پیدا می‌کند و به پالپ درون آن حمله می‌کند. وجود حفره‌های دندانی، فرایندهایی که روی دندان انجام می‌شوند و شگستگی دندان می‌توانند احتمال نفوذ باکتری و عفونت را افزایش دهند. زمانی که دندان تحت فشارهایی از این دست قرار می‌گیرد، بدن تلاش می‌کند تا با حجوم باکتری‌ها به درون دندان مبارزه نماید. با این حال، تاثیرات کشیدن سیگار موجب کاهش توانایی بدن در مبارزه با عفونت می‌شود و در نتیجه موجب می‌شود دندان در وضعیتی آسیب پذیر قرار گیرد و بیشتر از هر زمان دیگری مستعد پوسیدگی شود. این اتفاق می‌تواند منجر به افزایش احتمال نیاز به درمان ریشه در آینده شود. بعلاوه، کشیدن سیگار افزایش التهاب، تحلیل استخوان، اختلالات عروقی و نیز آسیب به سیستم جریان خون و کاهش سطح اکسیژن درون خون فرد سیگاری را در پی خواهد داشت- به علت همه‌ی این عوارض، محققان معتقدند افراد سیگاری بیشتر نیازمند درمان ریشه خواهند بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا درمان ریشه یا عصب کشی برای همه دندانها قابل استفاده است؟

آیا اگر فردی سیگاری باشد، حتما به درمان ریشه نیاز خواهد داشت؟

تاثیر مصرف دخانیات بر درمان ریشه

خیر. تحقیقات نشان داده است که هر چه فرد بیشتر سیگار بکشد، احتمال نیاز به درمان ریشه نیز در او افزایش خواهد یافت. هر چه از زمان ترک سیگار بیشتر می‌گذرد، احتمال نیاز به درمان ریشه نیز کاهش خواهد یافت. با این حال، افراد غیر سیگاری در بهترین وضعیت قرار دارند. بنابراین اگر هنوز به کشیدن سیگار عادت نکرده‌اید سعی کنید خیلی زود آن را ترک کنید.

تاثیر کشیدن سیگار روی نتایج درمان ریشه

تاثیر مصرف دخانیات بر درمان ریشه

استعمال هر نوع دخانیات می‌تواند خطر التهاب و/ یا عفونت پس از جراحی ریشه‌ی دندان را افزایش دهد. افراد سیگاری پس از درمان ریشه باید تلاش کنند به مدت ۴ تا ۶ روز از کشیدن سیگار خودداری نمایند.

نقش دندانپزشک

همه‌ی دندانپزشک‌ها باید از بیماران خود بپرسند که آیا سیگاری هستند و اینکه آیا قصد ترک آن را دارند. دندانپزشک‌ها قادرند چسب نیکوتین یا دیگر محصولات ترک سیگار را ارائه دهند یا آنها را به کلینیک‌های ترک سیگار ارجاع دهند.